احداث بازارچه‌های مرزی مشترک با عراق را در برنامه داریم

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه‌ منطقه‌ای وزیر کشور گفت: احداث بازارچه‌های مرزی مشترک با عراق را در دستور کار داریم.

به نقل از خبرگزاری ایسنا، محسن کوشش‌تبار، عصر امروز ( اول بهمن) در حاشیه بازدید از مرز پرویزخان در استان کرمانشاه، یکی از اقداماتی که در راستای توسعه تعاملات تجاری در دستور کار است را ایجاد بازارهای مرزی مشترک با عراق دانست و افزود: طرف عراقی هم علاقمند به این کار است. ایجاد این بازارچه‌های مرزی مشترک کمک می‌کند تا در کنار منافع ملی که از تجارت با عراق داریم، اقتصاد مرزنشینان نیز تقویت شود.

معاون اقتصادی وزیر کشور با بیان اینکه برای ایجاد این بازارچه‌های مرزی مشترک لازم است فرآیندهای قانونی طی شود و رویه‌های تجاری خاص خود را خواهد داشت، عنوان کرد: غرفه‌هایی عمدتا با رویکرد خرده‌فروشی ایجاد خواهد شد تا مرزنشینان دو طرف بتوانند نیازهای یکدیگر را برطرف کنند.

به گفته کوشش‌تبار، این بازارچه‌های مرزی مشترک ارتباطی با فعالیت کولبری ندارد.

وی سپس از اتفاقات خوبی که در مرزهای مشترک با عراق از جمله در مرزهای خسروی و پرویزخان رخ داده یاد کرد که بیانگر توجه ویژه دولت سیزدهم به اقتصاد مرز و خصوصا تجارت با کشورهای همسایه است.

معاون اقتصادی وزیر کشور، عراق را کشوری راهبردی در تعاملات تجاری دانست و گفت: هر دو کشور ایران و عراق علاقمند به توسعه همکاری‌های بیشتر تجاری هستند.

کوشش‌تبار با بیان اینکه در دولت سیزدهم و به همت استانداران استان‌های مرزی اهتمام ویژه‌ای نسبت به مبادلات مرزی و ساماندهی پایانه‌های مرزی وجود دارد، اظهار کرد: نمونه این امر را در ساماندهی خوب دو مرز خسروی و پرویزخان شاهد هستیم که آرزوی چندین ساله کشور بود.

وی یکی از بهترین اقداماتی که در این مرزها در دستور کار بوده را تفکیک بخش ترانزیتی و مسافری عنوان کرد که زمینه احترام به گردشگران و تسریع مبادلات مرزی را به صورت همزمان فراهم کرده است.

کوشش‌تبار همچنین از در دست پیگیری بودن طرح جامع هر دو مرز پرویزخان و خسروی نیز یاد کرد که تعریض پل مرز پرویزخان که چندین سال مورد مطالبه بوده نیز در این طرح جامع دیده می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور در پاسخ به سئوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه زمانی مقرر شد در چند استان از جمله کرمانشاه شهرک‌های صنعتی مشترک با عراق احداث شود نیز گفت: احداث این شهرک‌ها همچنان مورد هدف دولت بوده و مراحل قانونی و ملزومات آن در حال پیگیری است.

کوشش‌تبار افزود: بهترین حالت این شهرک‌های صنعتی مرزی به‌گونه‌ای است که در دل مناطق آزاد تجاری دیده شوند.

وی ایجاد صنایع متعدد، تکمیل زنجیره‌های ارزش، سرمایه‌گذاری‌های مشترک، توسعه صادرات ‌و … را از مزایای راه‌اندازی این شهرک‌های صنعتی مشترک برشمرد.

Sorry - Comments are closed