مذاکره بغداد با تهران برای انتقال گاز ترکمنستان از خطوط لوله ایران

وزیر برق عراق اعلام کرد این کشور برای انتقال گاز ترکمنستان از خطوط انتقال گاز ایران، با تهران درحال مذاکره است.

به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، زیاد علی فاضل، وزیر برق عراق اعلام کرد هیاتی از این کشور پیشتر به ترکمنستان سفر و قرارداد واردات ۲۰ میلیون متر مکعب گاز را امضا کرده‌اند.

براساس گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، فاضل در ادامه افزود: تنها چالش پیش روی ما نبود خطوط اتصالی است. با این وجود اکنون درحال مذاکره با طرف ایرانی هستیم تا از طریق خطوط لوله ایران، گاز ترکمنستان را به عراق برسانیم. از سویی دیگر این ۲۰ میلیون متر مکعب به دلیل قطع گاز از سوی ایران جایگزین شده است.

این مقام عراقی تایید کرد که ایران در حال حاضر در حال بررسی موضوع است و در صورت موافقت، امکان استفاده از گاز ترکمنستان در تابستان آینده برای عراقی‌ها وجود دارد.

وزیر برق عراق درخصوص بدهی گازی این کشور به ایران نیز گفت: وزارت برق تمام عوارض گاز را به طرف ایرانی پرداخت و به حساب ویژه‌ای در بانک تجارت عراق واریز کرد، اما به دلیل تحریم‌های بین المللی روند پرداخت تکمیل نشد. اما اکنون گاز ایران با نفت سیاه عراق براساس توافقی دو طرف در حال مبادله است.

وزیر برق عراق گفت که توافق با ایران که سال‌ها اجرا می‌شود، تامین ۵۱ میلیون متر مکعب گاز در روز است و در صورت کاهش واردات گاز از ایران نیز می‌توان از ۲۰ میلیون متر مکعب از ترکمنستان استفاده کرد.

Sorry - Comments are closed