استاندار کردستان: مرز باشماق مریوان ساماندهی می شود

استاندار کردستان گفت: مرز رسمی باشماق مریوان ساماندهی می شود تا روند ورود و خروج کالا و مسافران در آن تسهیل شود.

به نقل از خبرگزاری ایرنا، بهمن مرادنیا روز سه شنبه در حاشیه بازدید از این مرز اظهار کرد: مرز باشماق به عنوان دریچه اتصال استان کردستان به خارج از کشور و دریای مدیترانه از اهمیت خاصی برخوردار است و ساماندهی آن در دستور کار قرار گرفته است.
به گفته وی، هم اکنون باشماق از مرزهای مستعد کشور بای برقراری ارتباطات تجاری با سایر کشورها از جمله اقلیم کردستان عراق است و تلاش می شود با ساماندهی، رونق تجاری در آن افزایش یابد.
استاندار کردستان در این آیین علاوه بر بازدید از قسمت های مختلف مرز باشماق با کارگران مرزی که نسبت به عدم اجرای تعهدات یک شرکت مرزی معترض بودندف دیدار و گفت و گو کرد.
مدیرکل گمرکات کردستان نیز در این آیین با بیان اینکه مرز باشماق به عنوان تنها مرز ترانزیتی مقصد کشور از عراق و دریای مدیترانه است، افزود: با ساماندهی بازارچه مرزی می توان رسیدن به رونق اقتصادی در این مرز را تسریع کرد.
بختیار رحمانی پور افزود: ارائه برخی خدمات و توسعه زیرساخت ها در بازارچه مرزی باشماق به یک شرکت خصوصی واگذار شده اما این شرکت تاکنون تعهدهای خود را انجام نداده است.
به گفته وی، انتطار می رود استاندار کردستان تکلیف توسعه زیرساخت های این بازارچه را از سوی شرکت خصوصی پیگیری و روشن کند.
وی افزود: این زیرساخت ها شامل پارکینگ خودروها، آسفالت جاده های دسترسی و سایر امکانات است.
رحمانی پور اضافه کرد: گمرک کردستان در نظر دارد فعالیت های خود را به صورت 24 ساعته در این مرز انجام دهد که برای این امر هماهنگی لازم با طرف عراقی نیز انجام گرفته است.
وی یادآور شد: مبادلات تجاری در این مرز که اوایل مهر ماه کاهش یافته بود اکنون به روال گذشته باز گشته و افزایش یافته است ولی توسعه زیرساخت های آن از الزامات توسعه اقتصادی است.
مدیرکل گمرکات کردستان گفت: هم اکنون در هر روز 200 دستگاه ترانزیت، 400 دستگاه کامیون و 150 تا 250 دستگاه تانکر سوخت از این مرز تردد می کنند.
**مرز رسمی باشماق در 15 کیلومتری شهر مریوان و هم مرز با اقلیم کردستان عراق است و در سال 86 به مرز رسمی و بین المللی تبدیل شد.
بهمن مرادنیا روز سه شنبه در نخستین سفر شهرستانی خود پس از انتصاب به عنوان استاندار کردستان به مریوان سفر کرد، شرکت در آیین آغاز عملیات اجرایی تصفیه خانه فاضلاب و شرکت در شورای اداری از برنامه های سفر استاندار کردستان به مریوان است.
مریوان در 135 کیلومتری غرب سنندج واقع شده است.

Sorry - Comments are closed