صادرات کالا از کردستان ۷ درصد افزایش یافته است

مدیرکل گمرکات کردستان گفت: صادرات کالا از کردستان در هفت ماهه نخست امسال ۱۹۶ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷ درصد افزایش یافته است.

به نقل از خبرگزاری ایلنا، بختیار رحمانی‌پور روز دوشنبه با اعلام این خبر گفت: کردستان بدلیل برخورداری از ظرفیت ۲۲۷ کیلومتر مرز مشترک با اقلیم کردستان عراق و نیز داشتن سه مرز رسمی در حوزه صادرات و واردات کالا نقش کلیدی را ایفا می کند.

وی به عملکرد تجاری استان در هفت ماهه نخست امسال اشاره کرد و اظهار داشت: صادرات ۲۸۳ هزار تن به ارزش ۱۹۶ میلیون دلار از گمرک باشماق که در قیاس با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی ۱۸ درصد کاهش و به لحاظ ارزشی ۷ درصد افزایش یافته است.

رحمانی پور به پنج بازار نخست صادراتی استان اشاره کرد و گفت: عراق، افغانستان و فدراسیون روسیه و پاکستان و ارمنستان از عمده بازرهای صادراتی کشور هستند که در این میان عراق با ۹۷ درصد نسبت به دیگر مناطق بیشترین سهم را در این زمینه داشته است.

مدیرکل گمرکات کردستان به واردات کالا نیز از دیگر نقاط به کردستان پرداخت و عنوان کرد: واردات استان طی ۷ ماهه امسال، ۳۶ هزار تن به ارزش ۴۲ میلیون دلار بوده که در مقاییه با مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی و ارزشی به ترتیب ۱۴۹ و ۱۶۶ درصد افزایش داشته است.

به گفته رحمانی پور تراز تجاری استان با ۱۵۴ میلیون دلار مثبت، در قیاس با مدت مشابه سال قبل ۸ درصد کاهش یافته است.

وی، تحقیق و توسعه در واحد های توسعه را مهم ارزیابی کرد و گفت: ورود تکنولوژی و مجهز شدن به علم روز و تولید متناسب با خواسته و نیاز بازار در راستای تسلط گسترده تر بر بازارهای هدف بایستی مورد توجه دستگاه های متولی واقع شود.

Sorry - Comments are closed