عراقی ها فقط با پول نقد کار می کنند

برای یک ایرانی که برای زیارت و بویژه برای کار تجاری به عراق می آید، تعجب آور است وقتی می بیند عراقی ها تقریبا به صورت یکپارچه فقط و فقط با پول نقد کار می کنند.

به نقل از خبرگزاری ایرنا، هر چند چک بدلیل قوانین و مقررات سختگیرانه ای که در عراق دارد، تقریبا ‘بلا محل’ نمی تواند باشد و متخلفان با اشد مجازات جریمه و زندان مواجه می شوند، اما بازهم شهروندان عراقی اقبالی به بانک، چک و اوراق بها دار، ندارند.
در صحبت با شهروندان و فعالان اقتصادی عراقی به مواردی مانند آسان تر بودن تعاملات تجاری و روزمره با پول نقد، وجود احکام دینی که کار کردن با بانک هایی که سود بانکی پرداخت می کنند را حرام یا شبهه ناک می دانند و وجود حجم کافی اسکناس در بازار برای تبادلات اقتصادی، به عنوان عوامل رویکرد اکثریت مردم عراق به کار با پول نقد اشاره می کنند.
نکته دیگری که از سوی برخی صاحب نظران مسائل اقتصادی عراق مطرح می شود، شرایط روانی حاکم بر شهروندان این کشور و نیز وضعیت سیاسی امنیتی عراق در سال های گذشته است که اعتماد به نظام بانکی و تضمین سپرده های و سرمایه های خود در نزد مردم را متزلزل کرده است.
یک کارشناس اقتصادی درهمین رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: سرعت دگرگونی های سیاسی و امنیتی در سال های اخیر در عراق به گونه ای بوده که خیلی از عراقی ها همچنان نگران و یا در انتظار رخدادی غافلگیر کننده هستند.
‘محسن هادی’ افزود: واژه ‘هسته های خفته’ به عنوان عواملی که هر آن ممکن است فتنه یا بحرانی را بوجود آورند و وارد صحنه سیاسی و امنیتی عراق شوند و اوضاع را به هم بریزند، به عنوان یک واژه متداول در میان مردم و مسوولان تبدیل شده است و تحولات سال های پس از اشغال عراق (2003م) گویای همین واقعیت است.
وی می گوید، برغم شکست داعش و بهبود قابل ملاحظه اوضاع سیاسی و امنیتی در چند سال اخیر، اما شهروندان عراقی همچنان ترجیح می دهند سرمایه خود را به شکل اسکناس پیش خود نگهدارند و در معاملات نیز با گرفتن اسکناس خیال خود را راحت کنند.
هادی می افزاید، نگهداری و انبار کردن اسکناس این سال ها به عنوان یک پدیده درعراق تبدیل شده است که ابعاد مختلف اقتصادی و روانشناختی دارد.
به گفته وی، پیشرفته نبودن نظام بانکی دولتی و خصوصی در عراق بویژه تجارت الکترونیک عامل دیگری برای حاکمیت پول نقد بر بازار اقتصاد عراق است.
این کارشناس اقتصادی به آخرین آمار بانک مرکزی عراق در این خصوص اشاره کرده و می گوید، تنها 11 درصد عراقی ها حساب بانکی دارند و 89 درصد شهروندان این کشور با پول نقد کار می کنند.
‘اغلب شهروندان عراقی به بانک ها به چشم صرافی نگاه می کنند و جز بانک شبه دولتی تجارت که کار تضمین معاملات خارجی را انجام می دهد، سایر بانک ها در عراق عمدتا نقشی فراتر از نقل و انتقال پول و یا تضمین معاملات خارجی عراق ایفا نمی کنند و حضور محسوسی در بازار پول، اقتصاد، خدمات بانکی گسترده و رشد و توسعه این کشور ندارند.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به فعال و فراگیر بودن نظام بانکی در عراق پیش از اشغال آن از سوی آمریکا و متحدان غربی اش، پیش بینی کرد با بهبود قابل توجه اوضاع سیاسی و امنیتی در عراق و خیز دولت حیدرالعبادی برای تقویت اقتصاد داخلی و همکاری های خارجی، نظام بانکی این کشور نیز دچار تحول شود و در آینده نزدیک بتواند خلاء های کنونی را پر کند.

Sorry - Comments are closed