پتانسیل صادرات 30 میلیارد دلار تجهیزات برقی در میان مدت/ ترکیه و عربستان به دنبال قبضه بازارهای صادراتی ایران

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: رقبایی مثل ترکیه و عربستان که شرکت هایشان را نیز پشتیبانی می کنند، به شدت به بازارهای ما در کشور عراق چشم دوخته اند.

به نقل از خبرگزاری ایلنا، علیرضا کلاهی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران  با بیان اینکه ما در زمینه صادرات تجهیزات برقی پتانسیل بسیار بالایی داریم، اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 95 درصد صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور و 600 میلیون دلار تجهیزات در حوزه برق است و پتانسیل صادرات نزدیک به 10 میلیارد دلار در کوتاه مدت و بالای 30 میلیارد دلار در میان مدت وجود دارد.

وی افزود: ما اکنون درمسیر صادرات  2 آسیب جدی داریم یکی ماهیت چرخه عملیاتی بلند مدت که تامین مالی می خواهد که باعث می شود رقبایی مثل ترکیه و عربستان که شرکت هایشان را نیز پشتیبانی می کنند، به شدت به بازارهای ما در کشور عراق چشم بدوزند و مسئله بعدی اینکه چون ماهیت این امور پشتیبانی سیاسی می خواهد، دیپلماسی اقتصادی باید فعال تر برخورد کند که امیدوارم با سیگنال های مثبتی که از دولت دریافت می کنیم پیامدهای خوبی را شاهد باشیم.

کلاهی خاطرنشان کرد: در حال حاضر به نظر می رسد که عربستان تصمیم گرفته بازار صادراتی ایران را قبضه کند بنا بر این شرکت های خود را همه جانبه حمایت می کند که این می تواند برای ایران خطر ایجاد کند.

وی بازار اصلی صادراتی ایران را  عراق، حاشیه خزر، افغانسان، پاکستان و افریقای شرقی عنوان کرد و افزود: اصلی ترین بازار ما منطقه ای است در فرامنطقه ای افریقا را هم می توانیم داشته باشیم.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران همچنین تاکید کرد: ما امیدواریم با توجه به محوریت اشتغال و رونق در سیاست اقتصادی دولت منابع کشور به صورت متوازن توزیع شود و تمرکز منابع فقط برای صنایع مادر، فلزات و پتروشیمی نباشد به زنجیره ارزش افزوده و شرکت های تولیدی هم توجه شود.

Sorry - Comments are closed