ایران و عراق بر ضرورت مدرن سازی نظام گردشگری فی ما بین تاکید کردند

نمایندگان ایران و عراق بر ضرورت مدرن سازی انواع گردشگری بویژه پزشکی و سیاحتی و خروج آن از وضعیت سنتی و سفرهای انفرادی و بدون برنامه و سامان کنونی تاکید کردند.

به نقل از خبرگزاری ایرنا، در دیدار روز دوشنبه محب خدایی معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشورمان با محمود یعقوبی مدیرکل گردشگری عراق و هیات های همراه بر ضرورت ارتباط و هماهنگی بیش از پیش میان بخش های دولتی برای برنامه ریزی و طراحی نقشه راه جهت ورود به مرحله سازماندهی گردشگری پزشکی و سیاحتی تاکید شد.
دو طرف همچنین خواستار نظارت بر فعالیت بخش خصوصی و قانونمند کردن آن با هدف تسهیل و نیز کاهش هزینه های سفر و تورها برای شهروندان دو کشور در قالب تعریف بسته های گردشگری شدند.
در این نشست هیات های کارشناسی دو طرف همچنین راهکارهای فعال سازی یادداشت تفاهم امضا شده میان دو کشور بحث و بررسی شد.
طرف عراقی در این دیدار از گردشگری طبیعت، هورها و مراکز تاریخی عراق در استان های مختلف بعنوان زمینه های جذب گردشگران ایرانی یاد کرد و آمادگی خود را برای برنامه ریزی در این زمینه یادآور شد.
پیشنهاد یک شرکت مشترک ایرانی و عراقی بعنوان ناظر بر جریان تورهای گردشگری در بخش های پزشکی و سیاحتی و حمایت و نه رقابت با بخش خصوصی، از پیشنهادات طرف عراقی بود.
گلایه مندی از عدم پیگیری لازم و مداوم نسبت به توافقات انجام شده از سوی بخش های مربوطه در ایران از دیگر مباحث مطرح شده از سوی عراقی ها بود.
طرف ایرانی نیز برنامه ها و آمادگی خود جهت نظام مند کردن اعزام شهروندان عراقی به تورهای پزشکی و سیاحتی به ایران را بیان کرد.
خدایی در این دیدار همچنین آمادگی جمهوری اسلامی برای همکاری با عراق در عملیات بازسازی کشور بویژه در بخش میراث فرهنگی و آثار تاریخی تاکید کرد.
وی این سفر را فرصتی برای استفاده از مشترکات گسترده فرهنگی و دینی میان دو کشور برای رسیدن به توافقات لازم برای تقویت و گسترش ابعاد مختلف گردشگری دانست.
خدایی گفت این دیدارها و مذاکرات باید به نتایج عملی از جمله اطمینان از این که گردشگران ایرانی و عراقی در سفر به کشور مقابل از خدمات مناسب و شرایط مطلوب برخوردار می شوند.
وی افزود: وجود ظرفیت های گردشگری حلال و خانواده محور در ایران در نقاط مختلفی از جمله کیش، قشم، همدان و تبریز فراهم است و در این زمینه می توانیم با طرف عراقی کار کنیم.
خدایی همچنین از آمادگی ایران برای اعزام مدرس تورهای گردشگری به عراق جهت آموزش دست اندرکاران دفاتر سیاحتی عراق خبر داد.
در زمینه گردشگری زیارتی شهرهای مشهد و قم بعنوان مقصد مشخص هستند و در بحث گردشگری پزشکی نیز زمینه فراوانی برای جذب گردشگر عراقی داریم که نیاز به بررسی و برنامه ریزی لازم برای ساماندهی و فعال سازی آن دارد.
درحال حاضر سالانه حدود 4 میلیون ایرانی عمدتا بدلایل زیارتی به عراق سفر می کنند و از سوی دیگر بیش از یک میلیون و 300 هزار گردشگر عراقی با اهداف زیارتی و سیاحتی به ایران می روند.

Sorry - Comments are closed