پالایش نفت عراق در ایران

عضو اتاق بازرگانی ایران و سخنگوی هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران گفت: نفت عراق در مرحله نخست با حجم ۱۵ هزار بشکه در پالایشگاه کرمانشاه پالایش می شود.

به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، سید حمید حسینی با بیان اینکه براساس مذاکرات مقرر شده در نهایت نفت عراق تا ۲۵ هزار بشکه در پالایشگاه کرمانشاه پالایش شود، افزود: در مقابل، عراقی ها فرآورده های نفتی را از ایران دریافت خواهند کرد.

وی با تاکید بر اینکه از ظرفیت های تجاری کشور باید بیشترین بهره را برد، گفت: در حالیکه بسیاری از کشورها به دریاهای آزاد دسترسی ندارند و یا اینکه مانند عراق دسترسی محدودی برای ارسال و دریافت کالا از طریق دریا دارند ایران از نظر جغرافیایی در یکی از بهترین مناطق راهبردی جهان قرار گرفته است.

حسینی با اشاره به اینکه با وجود این محدودیت ها بخشی از مسیر صادرات نفت عراق به سمت ترکیه سوق داده شده است، افزود: تحولات اخیر در منطقه کردستان عراق فرصتی را برای ایران ایجاد کرده است.

حسینی گفت: متاسفانه در منطقه غرب کشور پالایشگاه چندانی نیست و تنها یک پالایشگاه ۲۵ هزار بشکه ای در کرمانشاه وجود دارد ضمن اینکه هم اکنون سوآپ نفت خام از ترکمنستان انجام می شود.

وی افزود: با توجه به اینکه در کشور نیازهای داخلی رفع شده و دیگر نیازی به نفت کوره و گازوئیل نیست وزارت نفت اشتیاقی برای سوآپ فرآورده های نفتی ندارد.

سخنگوی هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران با تاکید بر اینکه ترانزیت سبب اشتغالزایی در کشور و ایجاد ارزش افزوده می شود، ادامه داد: برای استفاده کشتی هایی که در خلیج فارس تردد می کنند نیاز به ۳۰ میلیون تن سوخت هست که طی هدف گذاری های انجام شده ۳۰ تا ۵۰ درصد بازار بانکرینگ و سوخت رسانی به این کشتیها باید نصیب ایران شود این در حالی است که بانکرینگ ایران، به دلیل اعمال تحریم ها کاهش یافته است.

وی ادامه داد: شرکت های ایرانی از کشتی های مخصوص حمل فرآورده های نفتی استفاده خواهند کرد تا خرده فروشی را در دستور کار خود قرار دهند.

سخنگوی هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران ادامه داد: هم اکنون شرکت های بانکرینگ با فعالیت مطلوب در قشم و بندرعباس راه اندازی شده است.

وی با تاکید بر اینکه به طور تقریبی تمامی بازار بانکرینگ از آن کشور امارات است، گفت: قیمت بانکرینگ ۲۰ درصد بالاتر از قیمت عمده فروشی است و سودآوری مناسبی را برای شرکت های فعال در این حوزه به همراه دارد.

جبار اللعیبی، وزیر نفت عراق ماه گذشته میلادی از صادرات نفت از میادین شمالی کرکوک به ایران تا ماه فوریه میلادی خبر داده بود که در مرحله نخست این عملیات روزانه حدود ۳۰ هزار بشکه نفت از طریق کامیون به پالایشگاه کرمانشاه در ایران منتقل خواهد شد.

صادرات محصول میادین نفتی کرکوک به ایران در قالب قرارداد سواپ یا معاوضه فرآورده های نفتی انجام می شود که بر اساس مفاد آن بغداد روزانه حداکثر ۶۰ هزار بشکه نفت خام تولید شده به ایران تحویل می دهد و فراورده ای نفتی به همین میزان در جنوب عراق تحویل داده خواهد شد. این قرارداد ماه گذشته میلادی به امضا رسید و وزیر نفت عراق پیشتر از توافق دو کشور بر سرآن خبر داده بود.

بر اساس گزارش های منتشر شده دو کشور قصد دارند برای انتقال مستمر و روزانه محصولات نفتی کرکوک به پالایشگاه های ایران خط لوله احداث کنند. این در حالیست که تا پیش از برگزاری همه پرسی استقلال در اقلیم کردستان عراق تولیدات نفت میادین کرکوک از طریق خط لوله به بندر جیهان در ترکیه و از آنجا به بازارهای جهانی صادر می شد.

Sorry - Comments are closed