رونق بازار کردستان عراق درپی لغو ممنوعیت پروازهای بین المللی

با صدور مجوز پروازهای بین المللی به فرودگاههای اقلیم کردستان عراق رسانه های این منطقه از فعال شدن بازارهای اقلیم در سایه این تصمیم دولت مرکزی عراق خبر می دهند.

به نقل از خبرگزاری ایرنا، به گزارش این رسانه ها با لغو ممنوعیت پروازهای بین المللی به اربیل و سلیمانیه بازار طلا و زمین در کردستان عراق شاهد رشد قابل توجهی شد.
«باپیر خضر» مدیر یکی از بنگاه های خرید و فروش مسکن در اربیل در این خصوص به یکی از رسانه های محلی در اربیل گفت: بدنبال اعلام تصمیم حیدر العبادی برای آغاز مجدد پروازهای بین المللی زمین در اربیل شاهد افزایش قیمت بودیم به نحوی که زمینی که تا قبل از این تصمیم هشت هزار دلار معامله می شد امروز 11 هزار دلار معامله می شود.
براساس این گزارش بعد از اعلام این تصمیم بازار طلافروشان شاهد رونق خاصی بود و اکنون صنف طلافروشان منتظر هستند با انجام اولین پرواز بین المللی طلای بیشتری وارد کردستان عراق کنند.
احمد خلیلی یکی از طلافروشان شهر اربیل به خبرنگار ایرنا در اربیل گفت: تصمیم العبادی برای صنف ما فوق العاده بود در اولین روز اعلام این تصمیم بازار خوبی داشتیم و امیدواریم این تاثیر مثبت ادامه دار باشد.
وی افزود: با انجام پروازهای بین المللی به اربیل ما از این بعد هزینه اضافی برای سفر پرداخت نمی کنیم و همزمان از میزان مالیات نیز کاسته می شود ما برای هر کیلو طلا 800 دلار مالیات پرداخت می کردیم اما اکنون برای هر کیلو 200 دلار پرداخت می کنیم .
برخی رسانه های کردی نیز با مراجعه به بازار پوشاک با اشاره به جنب و جوش در این بازار به نقل از مغازه داران نوشتند با لغو ممنوعیت پروازهای بین المللی مغازه داران هزینه کمی برای انتقال بارهای خود پرداخت می کنند و از میزان گمرک آنها نیز کاسته خواهد شد از این رو بار دیگر بازارهای این صنف هم شاهد رونقی دوباره خواهد بود.
برخی از مغازه داران به رسانه های کردی گفتند با اعمال ممنوعیتها شمار زیادی از مغازه داران از سفر و خرید اجتناب می کردند چرا که هزینه های بار و گمرکات دوبرابر شده بود و چندان برای مغازه داران خرید و فروش مقرون به صرفه نبود.
نادر رستی مدیرکل روابط عمومی گردشگری اقلیم کردستان عراق در خصوص تاثیر این تصمیم بر حوزه گردشگری گفت: هدف ما جذب گردشگر و ایجاد درآمد است و قطعا یکی از مهمترین ابزارها پروازهای بین المللی است از این رو ما از این تصمیم بسیار خوشحالیم و فکر می کنیم حوزه گردشگری بصورت مستقیم از این تصمیم منتفع خواهد شد.
وی افزود: با انجام پروازها و فعال شدن شرکتهای گردشگری قبل از هر چیز این شرکتها از بیکاری رهایی پیدا کرده و باعث ایجاد درآمد برای کردستان عراق خواهند شد .
این مقام کرد عراقی اضافه کرد با تصمیم حیدرالعبادی ما از یک دوره و بحران اقتصادی در حوزه گردشگری گذر می کنیم و از این بابت خوشحال هستیم.
حیدرالعبادی نخست وزیر عراق روز سه شنبه در پی توافق کمیته های فنی اربیل و بغداد برای لغو ممنوعیت پروازهای بین المللی با این تصمیم موافقت کرد.
پروازهای بین المللی به فرودگاههای اربیل و سلیمانیه در پی برگزاری یک جانبه همه پرسی توسط سران کردستان عراق (سوم مهرماه) از سوی دولت عراق ممنوع اعلام شد.

Sorry - Comments are closed