خط دریایی مستقیم بین بنادر قطر و عراق راه اندازی شد

خط دریایی مستقیم و تجاری بین بندر ‘حمد’ قطر و بندر ‘ام قصر’ عراق روز دوشنبه با حضور مقامات مسئول دو کشور راه اندازی شد.

به نقل از خبرگزاری ایرنا، خبرگزاری دولتی قطر (قنا) گزارش داد: در مراسم افتتاح این خط دریایی «جاسم بن سیف السلیطی» وزیر راه و ارتباطات قطر و «کاظم فنجان الحمامی» وزیر حمل ونقل عراق حضور داشتند.

این گزارش افزود: در چارچوب این توافق اولین کشتی قطری اول ماه می (11 اردیبهشت) راهی بندر ‘ام قصر’ عراق خواهد شد.

پس از آنکه کشورهای عربستان، امارات، بحرین و مصر با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم روابط خود را با این کشور قطع کردند و مرزهای زمینی، دریایی و هوایی خود را بستند، بخشی از کالاهای موردنیاز قطر از سوی ترکیه و از طریق عراق به این کشور وارد می شود.

دولت حیدر العبادی نخست وزیر عراق در یک سال اخیر توجه ویژه ای نسبت به توسعه روابط با کشورهای حاشیه خلیج فارس نشان داده است.

قطر و عراق 23 اسفندگذشته هم توافقنامه همکاری های امنیتی امضا کردند.این توافق نامه همکاری دو کشور در زمینه های مبارزه با تروریسم و تامین مالی آن، تقلب ، جرایم سازمان یافته ، مبارزه با موادمخدر ، قاچاق ، پولشویی و تامین امنیت بنادر و فرودگاه ها را شامل می شود.

«تمیم بن حمد آل ثانی»امیر قطر هفتم اسفندماه در دیدار «سلیم الجبوری» رییس پارلمان عراق با وی گفت که دوحه از یکپارچگی، امنیت و ثبات عراق حمایت می کند.

قطر در نشست بازسازی عراق که 25 بهمن در کویت برگزار شد، یک بسته یک میلیارد دلاری به صورت قرض و سرمایه گذاری برای طرح های زیربنایی و بازسازی به این کشور اختصاص داد.

البته قطر مشخص نکرد چه بخشی از این مبلغ به عنوان قرض و چه بخشی به صورت سرمایه گذاری ارایه می شود.
دولت کنونی عراق در کنار همکاری با قطر، به توسعه روابط با عربستان هم اهمیت زیادی می دهد.

Sorry - Comments are closed