همایش فرصتهای اقتصادی ایران و اقلیم گامی برای توسعه روابط است

مدیرکل دفتر روابط اقلیم کردستان عراق با جمهوری اسلامی ایران برگزاری همایش فرصت های اقتصادی ایران و اقلیم در اربیل را گامی مهم برای توسعه روابط دو طرف ارزیابی کرد.

به نقل از خبرگزاری ایرنا، «عبدالله آکره ایی» با اعلام این مطلب گفت: این همایش با نظارت نیچروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق و در راستای دستور رییس جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط بین دو طرف برگزار می شود.

به گفته وی، در پی سفر نیچروان بارزانی به تهران و دیدار با دکتر حسن روحانی و علی الخصوص تاکید ریاست جمهوری اسلامی ایران بر توسعه روابط اقتصادی با اقلیم، نخست وزیر اقلیم به همه اتاق های بازرگانی در کردستان عراق دستور داد برای توسعه روابط گامهای اساسی برداشته شود.

وی افزود: در پی این دستور مقرر شد همایش فرصت های اقتصادی ایران و جمهوری اسلامی ایران در اربیل با حضور استاندارهای 6 استان آذربایجان غربی، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان شرقی، تهران و اصفهان و همچنین مقامات اقتصادی دولت عراق و اقلیم برگزار شود.

آکره ایی اظهار کرد: در این همایش که روزهای 12 و 13 اردیبهشت برگزار خواهد شد ساخت و تاسیس شهرکهای صنعتی در مرزها، همکاریهای اقتصادی در زمینه کشاورزی، صنعتی، گردشگری، سرمایه گذار و مبادلات مرزی در قالب کارگروههای تخصصی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

نامبرده در خصوص افراد دعوت شده به این همایش نیز گفت: معاون وزیرامورخارجه جمهوری اسلامی ایران در امور اقتصادی، وزیرصنعت و معدن جمهوری اسلامی ایران و عراق به همراه نماینده ویژه نخست وزیر عراق در زمره مهمانان ویژه این همایش هستند.

عبدالله آکره ایی تاکید کرد که اقلیم کردستان عراق با برگزاری این همایش امیدوار است سطح روابط اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران را به قبل از زمان داعش برساند.

براساس اعلام رسمی در کردستان عراق روابط اقتصادی این منطقه با ایران قبل از ظهور گروه تروریستی و تکفیری داعش به بیش از هفت میلیارد دلار در سال می رسید.

این رقم بعد از ظهور داعش و بحران اقتصادی در منطقه کاهش یافت.

Sorry - Comments are closed