چرا سوآپ نفت کرکوک عملیاتی نمی شود؟

یکی از تعاملات نفتی بین ایران و عراق که با اینکه وعده اجرایی شدن آن بارها داده شده و حتی ایران آمادگی خود را اعلام کرده است، هنوز صفحه عملیاتی شدن این پرونده باز نشده است و شواهد و قرائن حاکی از تعلل طرف عراقی در این مساله است.

به نقل از خبرگزاری ایسنا، یکی از مباحث مهم در جلسات نفتی بین ایران و عراق سوآپ نفت و گاز است که در راستای آن نفت کرکوک از مسیری غیر از بندر جیحان منتقل شود. به عبارت دیگر عراق مذاکراتی را با ایران برای انتقال خط لوله مذکور آغاز کرد و قرار شد نفت خام کرکوک در “دره شهر” دریافت و در سه مخزنی که شرکت ملی پخش به این کار اختصاص داده است، ذخیره شود.

 سوآپ نفت خام کرکوک عراق به ایران از دره‌شهر به تنگ فنی منتقل و از آنجا به پالایشگاه‌های کرمانشاه، شازند، تهران و تبریز ارسال می‌شود. به همین منظور نیز سه دستگاه توربین و توربو پمپ از تلمبه خانه چشمه شور به دره شهر منتقل و نصب خواهد شد. با ساخت یک تلمبه خانه در دره شهر و تغییراتی که باید میان مخازن شرکت پخش و تاسیسات خط لوله (تغییر کاربری خط لوله از فرآورده به نفت خام) انجام شود، شرایط برای انتقال نفت خام سوآپ عراق به کشور فراهم خواهد شد.

وعده آغاز  سوآپ از اواسط اردیبهشت محقق نشد، پس از آن ایران رسما آمادگی خود را برای انجام سوآپ اعلام کرد و به گفته جعفری نسب،مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، انجام این عملیات چشم انتظار اعلام آمادگی طرف عراقی است. همچنین امیرحسین زمانی نیا،معاون وزیر نفت در امور بین الملل در آخرین نشست خبری خود در 17 اردیبهشت در این مورد با تاکید بر اینکه ایران و عراق برای سوآپ نفت کرکوک تمایل دارند، گفت: در زمینه مسائل لجستیک از قبیل اینکه چند تانکر ایرانی و چند تانکر عراقی باشند و تانکرها از کدام مسیر تردد کنند، مشکلاتی وجود دارد که هفته آینده برطرف می‌شود و سوآپ به زودی آغاز خواهد شد.

اکنون درحالی که وارد پنجمین روز از خرداد شده ایم، هنوز خبری از آغاز سوآپ نیست. در این راستا حمید حسینی، دبیر­­کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر این‌که همه توافقات در مورد صادرات نفت کرکوک انجام شده است، اظهار کرد: طرف عراقی درگیر برگزاری انتخابات و ماه رمضان است.

دبیر­­کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در پاسخ به این سوال که آیا برای طرف عراقی زمانی برای اجرای این قرارداد تعیین نشده است، گفت: معمولا عراقی‌ها چیزی را امضاء نمی‌کنند و کمتر می‌توان این انتظار را از آنها داشت. من فکر می‌کنم صادرات نفت کرکوک به بعد از ماه رمضان موکول شده است.

Sorry - Comments are closed