قطار مشهد- شلمچه راه اندازی شد

مدیرکل راه آهن خراسان گفت: قطار مسیر مشهد- شلمچه، برای جابه جایی زائران عتبات عالیات از مشهد تا پایانه مرزی شلمچه، راه اندازی شد.

به نقل از خبرگزاری ایرنا، محمدهادی ضیایی مهر افزود: انتقال مسافر از ابتدای تیرماه، سه روز در هفته در این مسیر ریلی عملیاتی می شود و هر هفته 600 مسافر از مشهد به پایانه مرزی شلمچه در استان خوزستان در مرز عراق منتقل می شوند.

وی گفت: یک شرکت خدمات زیارتی زیر نظر سازمان حج و زیارت متولی جابه جایی مسافران در این مسیر شده که می تواند مسافران را با اتوبوس و یا با قطار از پایانه مرزی شلمچه و ایستگاه راه آهن بصره به مقاصد زیارتی در عراق اعزام کند.

ضیایی مهر اظهار داشت: برای انتقال ریلی زائران به بغداد و یا کربلا، شرکت مذکور باید مسافران را با اتوبوس از پایانه مرزی شلمچه به ایستگاه راه آهن بصره در 40 کیلومتری منتقل کرده و نحوه ادامه مسیر بسته به تصمیم و همکاری این شرکت خدمات زیارتی با راه آهن عراق است.

وی خاطر نشان کرد: هم اکنون طرح اتصال ریلی شلمچه به شهر بصره در حال انجام است که با تحقق آن، سفر بدون توقف و راحت مسافران از طریق شبکه ریلی کشورمان به شهرهای زیارتی عراق امکانپذیر می شود.

آبان ماه سال 95 مدیرکل راه آهن خراسان از راه اندازی قطار ترکیبی مشهد- کربلا تا پایان آن سال خبر داده بود اما به دلیل پاره ای مشکلات از جمله عدم مشارکت بخش خصوصی و شرکتهای زیارتی، این طرح عملیاتی نشد.

مدیر حج و زیارت خراسان رضوی نیز مهرماه سال 96 از بررسی امکان جابجایی زائران اربعین در مسیر ریلی مشهد- کربلا سخن گفته بود که این وعده نیز به دلیل عدم مشارکت شرکتهای کارگزاری برای جابه جایی زائران در مسیر فوق محقق نشد.

طول مسیر ریلی مشهد – خرمشهر هزار و 860 کیلومتر است و ایستگاه راه آهن خرمشهر در فاصله 20 کیلومتری مرز شلمچه قرار دارد.

از مجموع 12هزار و 500 کیلومتر خطوط شبکه ریلی کشور هزار و 500 کیلومتر معادل 12درصد در خراسان رضوی قرار دارد. این استان بیشترین سهم و رتبه نخست جا به جایی مسافر را در ناوگان ریلی کشور به خود اختصاص داده است.

Sorry - Comments are closed