ایران سومین صادرکننده عمده به عراق است

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: ایران با فاصله بسیار کم از چین و ترکیه، سومین صادرکننده به عراق به شمار می رود و این امر با تلاش تجار و بازرگانان و در سایه تعامل روزافزون تثبیت شده است.

به نقل از خبرگزاری ایرنا، سیدحمید حسینی روز چهارشنبه در جلسه بررسی موانع و مشکلات فراروی تجار و صادرکنندگان آذربایجان غربی در بازار عراق افزود: سال گذشته میلادی، میزان واردات کشور عراق 36 میلیارد دلار بود و چین با 8.3 میلیارد دلار، ترکیه با 8.2 میلیارد دلار و ایران با هشت میلیارد دلار سه کشور عمده صادرکننده به این کشور بودند.

وی اضافه کرد: روند صادرات کالا از ایران به عراق در 13 سال گذشته همواره صعودی بوده و از 750 میلیون دلار در سال 1384 به حدود هشت میلیارد دلار در سال گذشته رسیده که رشدی قابل توجه بوده است.

وی بیان کرد: یکی از عمده عوامل تصور عمومی در خصوص بالا بودن میزان صادرات ترکیه در مقایسه با ایران به عراق، ویترینی بودن کالاهای صادراتی این کشور است در حالی که ایران بیشتر کالاهای زیرساختی را به عراق صادر می کند.

دبیر­کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق ادامه داد: قطعات صنعتی، پنیر، بستنی، کاشی، ورق پلاستیکی و کولر آبی از جمله مهمترین کالاهای صادراتی از ایران به عراق محسوب می شود.

حسینی از افزایش میزان صادرات ایران به عراق طی سال جاری خبر داد و گفت: در حالی که متوسط صادرات روزانه کشورمان به این همسایه غربی در سال گذشته 20 میلیون دلار بود، این رقم طی سال جاری به متوسط روزانه 30 میلیون دلار بدون احتساب گاز صادراتی می رسد.

وی اظهار امیدواری کرد که با همکاری روزافزون دولت عراق، مشکلات پیش روی تجار و بازرگانان نیز حل شود.

به گزارش ایرنا در این جلسه فعالان بخش های صنعت و تجارت آذربایجان غربی مشکلات خود را در خصوص صادرات کالا به کشورهای مختلف از جمله عراق مطرح کردند.

آذربایجان غربی در امتداد مرزهای ایران با عراق قرار دارد و حدود 250 کیلومتر از مرزهای مشترک 2 کشور در این استان قرار دارد؛ اشنویه، پیرانشهر و سردشت سه شهرستان مرزی آذربایجان غربی با شمال عراق به شمار می رود.

Sorry - Comments are closed