ایجاد بستر‌های لازم برای حضور پررنگ در بازار دارویی عراق

سرپرست امور بین الملل سازمان غذا و دارو با اشاره به ثبت ۲۰ قلم داروی ایرانی در عراق، از توافق با مسئولان سلامت کشور عراق برای صادرات دارو‌های ایرانی به این کشور خبر داد.

خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی سازمان غذا و دارو نوشت: مجید داوری با اشاره به سفر هیاتی از وزارت بهداشت به عراق، گفت: در این سفر با سطوح مختلف مدیریتی حوزه سلامت کشور عراق مذاکرات فشرده‌ای درمورد بخش‌های متعدد حوزه سلامت از جمله دارو با محور صادرات دارو‌های ایرانی به عراق و تامین نیاز‌های بیماران عراقی صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه دارو‌های ایرانی در بین پزشکان و مردم عراق از سابقه و ذهنیت مثبتی برخوردار است، افزود: متاسفانه در سال‌های اخیر چالش‌هایی برای ثبت دارو‌های ایرانی در عراق وجود داشت که محور اصلی مذاکرات، رفع این چالش‌ها بود.

سرپرست امور بین الملل سازمان غذا و دارو گفت: در این دیدار‌ها توضیحاتی درمورد وظایف نظارتی سازمان غذا و دارو، سطوح و فرایند نظارت بر دارو، برای مسئولان عراقی شرح داده شد.

وی با بیان اینکه استفاده از دارو‌های با کیفیت ایرانی هم می‌تواند نیاز بیماران عراقی را برطرف و هم صرفه جویی هزینه‌ای برای دولت عراق داشته باشد، افزود: به مسئولان عراقی اطمینان خاطر داده شد که دارو‌هایی به این کشور صادر می‌شود که در ایران مصرف می‌شوند و هیج مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

داوری گفت: در پی چالش‌های موجود که عمده آن روند ضعیف مستندسازی شرکت‌های دارویی است، متاسفانه توفیقی در به دست آوردن بازار‌های دارویی عراق نداشته ایم؛ بطوریکه تعداد دارو‌های ثبت شده ایرانی در بازار دارویی عراق کمتر از ۲۰ قلم است، اما درصورتیکه شرکت‌های دارویی از بستر ایجاد شده استفاده کنند می‌توانند در بازه زمانی حداقل ۵ ساله ۴۰ درصد از بازار دارویی عراق را به دست آورند.

وی افزود: در این دیدار فرایند نظارتی دارو‌های ایرانی به طرفین عراقی شرح داده شد و پس از مذاکرات فشرده توافق نامه‌ای با یازده بند به امضاء رسید که می‌تواند فرایند ثبت دارو‌های ایرانی را اعم از شیمیایی و بیوسیمیلار فراهم کند تا جایگاه‌های مناسبی در بازار دارویی عراق ایجاد شود.

وی با ابراز امیدواری نسبت به استفاده شرکت‌های دارویی ایران از زمینه فراهم شده برای صادرات دارو به این کشور، گفت: کار شرکت‌های دارویی ایرانی برای حضور در عراق کار آسانی نخواهد بود چراکه باید بتوانند با شرکت‌های اروپایی و چند ملیتی رقابت کنند.

Sorry - Comments are closed