تابلوی معاملات بورس کالا در عراق راه‌اندازی شود

سعیدی، گفت: یکی از شیوه‌های نوین برای توسعه مناسبات تجاری با عراق، می‌تواند بازار سرمایه و به طور مشخص بورس کالای ایران باشد.

به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، زهرا سعیدی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه می‌توان با استفاده از ظرفیت‌ها و ابزار‌های بورس کالا در بازار عراق حضور پررنگ تری داشت، گفت: بورس کالا این امکان را برای تجار و خریداران عراقی فراهم می‌کند تا کالا‌های مورد نیاز خود را با کیفیت مناسب و بدون حضور واسطه‌ها خریداری کنند.

وی معتقد است که یکی از شیوه‌های نوین برای توسعه مناسبات تجاری با عراق، می‌تواند بازار سرمایه و به طور مشخص بورس کالای ایران باشد. در بورس کالا امکان عرضه منظم محصولات مورد نیاز عراق آن هم بدون واسطه وجود دارد که این امر با ایجاد سازوکار و وجود تابلوی بورس ایران در عراق، قابلیت پیاده سازی دارد.

وی، با بیان اینکه بازار عراق، فرصت جذابی برای سرمایه گذاری ایران است، گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته در حوزه اقتصادی و تجارت در عراق به نحو شایسته عمل نکرده ایم به طوری که ترکیه توانسته نفوذ خود در بازار عراق را بیشتر کند؛ از این رو بهره گیری از تمام  ظرفیت‌های اقتصادی برای صادرات محصولات ایرانی به عراق براساس نیاز فعالان اقتصادی این کشور باید در دستور کار قرار گیرد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از شیوه‌های نوین برای توسعه مناسبات تجاری با عراق، می‌تواند بازار سرمایه و به طور مشخص بورس کالای ایران باشد. در بورس کالا امکان عرضه منظم محصولات مورد نیاز عراق آن هم بدون واسطه وجود دارد که این امر با ایجاد سازوکار و وجود تابلوی بورس ایران در عراق، قابلیت پیاده سازی دارد.

به گفته سعیدی، خریداران عراقی هم از بستری که معاملات در آن تضمین شده از نظر کمی و کیفی است، استقبال خواهند کرد چراکه انجام صادرات کالا‌های نامرغوب در برخی حوزه‌ها بعضا وجهه برند‌های ایرانی را مخدوش کرده است که تمرکز صادرات از مسیری همچون بورس کالا، برای طرف داخلی و خارجی به مراتب بهتر است.

این نماینده مجلس معتقد است که اگر مسیر ورود محصولات ایرانی از بورس کالا به بازار‌های مختلف از جمله بازار عراق باز شود، به مرور حجم تجارت با کشور‌های همسایه از بازار سرمایه افزایش می‌یابد و اگر براساس فرمول‌های جهانی بخواهیم حرکت کنیم، باید از ابزار‌های مالی نیز به منظور پوشش ریسک‌های تجاری بهره برد که این مهم از بستر بورس‌ها قابل تحقق است.

سعیدی تصریح کرد: با فعال شدن تابلوی بورس کالا در عراق، تجار این کشور می‌توانند از کیفیت و قیمت محصولات مورد نیازشان مطلع شوند که با توجه به فعال بودن رینگ صادراتی بورس کالا، امکان انجام بخشی از تجارت سنتی ایران با عراق از طریق این بورس وجود دارد.

نماینده مردم مبارکه در پایان اظهار کرد: با برنامه ریزی دقیق و عملی، می‌توان به نحوه شایسته تری در بازار پر سود عراق ورود کرد که در صورت فعال شدن بورس کالا در این مسیر، مزایای اقتصادی آن به مراتب بیشتر از تجارت سنتی خواهد بود.

Sorry - Comments are closed