استمرار صادرات برق ایران به عراق /شرکت‌های ایرانی تلفات شبکه برق عراق را به حداقل می‌رسانند

اردکانیان گفت: قرارداد یکساله استمرار صادرات برق ایران به عراق نیز به امضا رسیده است.

باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وزارت نیرو (پاون) نوشت: رضا اردکانیان در حاشیه نشست مشترک با وزیر برق عراق با اشاره به تفاهم‌نامه همکاری سه ساله صنعت برق دو کشور که در سفر اخیر وزیر برق عراق به کشورمان به امضا رسیده است، گفت: در این تفاهم‌نامه برنامه تفصیلی شرکت‌های ایرانی برای بازسازی صنعت برق عراق ذکر شده است.

وی ادامه داد: بر اساس این تفاهم نامه، قرارداد یکساله استمرار صادرات برق ایران به عراق نیز به امضا رسیده است که بر اساس آن صادرات برق به این کشور ادامه خواهد داشت و بازپرداخت مالی آن نیز مطابق این قرارداد انجام خواهد شد.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه در این جلسه، ابعاد مختلف برنامه سه ساله همکاری صنعت برق دو کشور مورد بررسی قرار گرفته است، عنوان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته هفته آینده نیز هیئت کارشناسی برق عراق برای پیگیری عملیاتی کردن توافق سه ساله میان دو کشور به ایران سفر خواهند کرد.

اردکانیان در خصوص آخرین وضعیت انتقال منابع مالی فروش برق میان دو کشور، گفت: قرارداد این بخش میان شرکت توانیر و بخش متناظر در عراق به امضا رسیده است و روال خود را طی می‌کند. حداکثر ظرفیت صادرات برق ایران به عراق نیز بر اساس ظرفیت‌های موجود حدود هزار و ۵۰۰ مگاوات است.

وی تاکید کرد: بر اساس این تفاهم‌نامه طیف متنوعی از فعالیت‌ها مانند بازسازی نیروگاه‌های عراق، احداث شرکت‌های مشترک برای تعمیرات نیروگاهی و کاهش تلفات شبکه برق عراق دیده شده است که در تلاشیم طی برنامه سه ساله تلفات بالای شبکه برق این کشور را به حداقل برسانیم.

همکاری برقی ایران و عراق دارای افق‌های فراوان و مشترکی است

لوی خطیب، وزیر برق عراق نیز در حاشیه این نشست، گفت: واردات برق از ایران تا زمان ساخت نیروگاه‌های لازم و بی‌نیازی عراق به واردات انرژی ادامه خواهد داشت که بر اساس برآورد صورت گرفته این امر بین دو تا سه سال زمان خواهد برد.

وی تاکید کرد: در هر صورت همکاری میان دو کشور دارای افق‌های فراوان و مشترکی از جمله توسعه شبکه برق عراق، تجاری سازی برق این کشور و سنکرون سازی شبکه برق دو کشور است.

همچنین، در ادامه وزیر نیروی کشورمان با وزیر منابع آب عراق نیز دیدار و گفتگو کرد. دو طرف در این نشست مذاکرات ثمربخشی برای همکاری در زمینه مدیریت منابع آب انجام دادند.

Sorry - Comments are closed