سرکنسول ایران در بصره: رایزنی برای تسهیل صادرات کالا به عراق انجام شده است

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بصره، کشور عراق را یک فرصت استثنایی برای بازرگانان، تجار و صادرکنندگان ایرانی به خصوص سرمایه گذاران منطقه آزاد اروند دانست و گفت: رایزنی برای تسهیل صادرات کالا به عراق انجام شده است.

خبرگزاری ایرنا به نقل از روابط عمومی منطقه آزاد اروند نوشت: احمد سیاهپوش در دیدار معاون سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد اروند اظهار داشت: نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در استان بصره عراق آمادگی پیگیری مشکلات احتمالی بازرگانان و سرمایه گذاران و شرکت‌های ایرانی مستقر در عراق را دارد.

وی امنیت و اقتصاد را مکمل هم دانست و اظهار داشت: تعامل خوبی بین دستگاه‌های امنیتی و اقتصادی ۲ کشور ایران و عراق در مرزها وجود دارد.

سیاهپوش بر لزوم افزایش همکاری‌ها بین ۲ کشور ایران و عراق تاکید کرد.

معاون سرمایه گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند نیز در این دیدار گفت: هماهنگی و برنامه ریزی های خوبی در بخش خدمات رسانی و حمل و نقل برای ورود اتباع عراقی دارای ویزا از سوی تمام دستگاه‌های اجرایی مستقر در مرز تجاری شلمچه و منطقه آزاد اروند انجام شده است.

سیدعلی موسوی اظهار داشت: صادرات آبزیان از طریق شلمچه توسط تجار و فعالان بخش خصوصی با همکاری طرف عراقی آغاز شده است و در حال انجام است.

وی اظهار داشت: مقدمات و زیرساخت لازم کد وارداتی از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران از مرز شلمچه انجام شده است و بزودی کد وارداتی از سوی گمرک ایران به مرز تجاری شلمچه اختصاص می‌یابد.

منطقه آزاد اروند با مساحت ۳۷ هزار و ۴۰۰ هکتار در شمال غربی خلیج فارس شامل شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر (جزیره مینو) می‌باشد که در محل تلاقی دو رودخانه اروند و کارون واقع است.

این منطقه در همجواری با کشورهای عراق و کویت با داشتن ظرفیت‌های مناسب نظیر حمل و نقل جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

به گزارش ایرنا صادارت کالا از منطقه آزاد اروند به عراق طی ۲ ماهه نخست امسال نسبت به مدت زمان مشابه پارسال از نظر ارزش مالی ۳۰ درصد رشد داشته است.

صادرات کالا از مرز تجاری شلمچه و مرز آبی خرمشهر در فروردین‌ماه سالجاری افزون بر ۴۰ میلیون دلار بود که در مقایسه با ۳۱ میلیون دلار صادرات در مدت مشابه سال گذشته ۹ میلیون دلار افزایش را نشان می‌دهد.

مرز شلمچه در فاصله ۱۵ کیلومتری خرمشهر در استان خوزستان و ۲۰ کیلومتری استان بصره عراق یکی از گذرگاه‌های مرزی مهم در مبادله کالا و نیز تردد اتباع عراقی به ایران و منطقه آزاد اروند همچنین تردد زائران عتبات عالیات می‌باشد.

Sorry - Comments are closed