اجرای کامل طرح جامع پرویزخان باعث توسعه مبادلات مرزی می شود

فرماندار قصرشیرین گفت: اجرای طرح جامع پرویزخان باعث توسعه و افزایش مبادلات مرزی و همچنین تسهیل در امر صادرات و شکوفایی اقتصاد منطقه می شود.

به نقل از خبرگزاری ایرنا، مرادعلی تاتار روز یکشنبه در حاشیه سفر مدیرکل امور اقتصادی استانداری کرمانشاه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: طرح جامع مرز رسمی پرویزخان بزرگترین طرح گمرک ایران از نظر ارزش ریالی است، که طی ۲ مرحله انجام می شود و عملیات اجرایی مرحله اول آن با بیش از ۳۵ میلیارد تومان در حال اجراست.

وی اظهار داشت: امروز در بازدید از مرز رسمی پرویزخان در خصوص آخرین جانمایی نیازمندی ها و امکانات و ساختمان هایی که در این مرز قرار است استقرار یابند مورد بررسی قرار گرفت.

فرماندار قصرشیرین با بیان اینکه طرح جامع پرویزخان شامل ساختمان گمرک، محوطه سازی، سردخانه، انبار، پارکینگ، محل استقرار تجار و محل ترانزیت سوخت و همچنین امکانات رفاهی و محل استقرار تجار و فعالان در مرز است، گفت: اجرای کامل آن تا سه سال طول می کشد.

وی عنوان داشت: ۱۹۸ میلیون دلار کالا در سه ماه اول سال جاری از مرزهای پرویزخان و خسروی این شهرستان به عراق صادر شد.

تاتار، وزن کالاهای صادر شده در این مدت را ۳۷۳ هزار تن اعلام کرد و افزود: از مرزهای پرویزخان و خسروی، سیمان خاکستری، کیک و بیسکوئیت، کولر آبی، هندوانه، لبنیات، لوازم ساختمانی و میوه و تره بار صادر شده است.

وی گفت: از مجموع صادرات انجام شده از مرزهای این شهرستان ۱۸۳ میلیون دلار کالا به ارزش وزنی ۳۳۷ هزار تن از مرز رسمی پرویزخان و ۱۵ میلیون دلار به ارزش وزنی ۳۶ هزار تن از مرز خسروی به عراق صادر شده است.

مدیرکل امور اقتصادی استاندار کرمانشاه نیز گفت: اجرای طرح جامع مرز رسمی پرویزخان هم اکنون سه و نیم درصد پیشرفت فیزیکی دارد که کارفرمای آن گمرک است.

بهزاد باباخانی افزود: بازدید امروز به منظور آخرین جمع بندی ها در خصوص جانمایی و امکان سنجی ساز و کار نیازمندی های موجود در این طرح صورت گرفت.

وی اظهار داشت: این طرح قرار است در ۲ مرحله و در سطح ۴۵ هکتار انجام شود که در این رابطه نیز یک جلسه ای امروز با حضور معاون اقتصادی استاندار کرمانشاه بعد از ظهر امروز برگزار می شود.

روزانه به طور میانگین ۸۰۰ تا یک هزار و ۲۰۰ دستگاه کامیون کالا از مرز رسمی پرویزخان و ۳۰۰ تا ۴۰۰ دستگاه کامیون کالای ترانزیتی از مرز خسروی این شهرستان به عراق صادر می شود.

مرز رسمی پرویزخان روزانه شاهد حجم بالایی از ترانزیت کالاهای صادراتی، تانکرهای سوختی، تردد مسافران و گردشگران به اقلیم کردستان عراق است.

پایانه مسافری و تجاری پرویزخان در زمینی به وسعت ۱۴ هکتار احداث شده است.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه با ۲۷ هزار تن جمعیت و در اختیار داشتن ۲ مرز رسمی و فعال پرویزخان و خسروی، دارای ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق است که کانونی برای انجام مراودات تجاری و اقتصادی بین ۲ کشور است.

Sorry - Comments are closed