55 درصد تجارت خارجی ایران با همسایه‌هاست

۵۵ درصد تجارت خارجه ایران دربین همسایه‌ها صورت می‌گیرد و این مسئله باید به یک رابطه اقتصادی تبدیل شود.

به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران در سی و سومین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان  گفت: عراق جدی‌ترین هدف اقتصادی و توسعه صادرات برای ایران است.
 غلامرضا انصاری با اشاره به اینکه عراق مهمترین کشور در سیاست خارجی ایران است افزود: شمال عراق یکی از فرصت‌های طلایی برای استان کردستان است چرا که از بعد فرهنگی ریشه این دو منطقه بسیار بهم نزدیک بوده و زبان مشترک مردم این ۲ منطقه می‌تواند مزیتی برای رونق فعالیت‌های اقتصادی باشد.
وی با اشاره به اینکه  در حال حاضر تجارتی که ما با کشور عراق داریم تجارت عادلانه و مانایی نیست، گفت: درست است که ما سالانه حدود ۱۲ میلیارد دلار به عراق صادرات داریم، اما در طرف مقابل تنها چند صد میلیون صادرات از کشور عراق را به ایران شاهد هستیم که این تجارت دوجانبه نیست.
انصاری به بحث راه آهن سنندج سلیمانیه هم که یکی از مطالبات استاندار کردستان در این جلسه بود اشاره کرد و گفت: ما کاملا با این موضوع موافق هستیم و اگر بتوان زیرساخت‌های آن را فراهم کرد و در عراق نیز برای بحث فاینانس این طرح منابع مالی را تامین کرد، وزارت امور خارجه آمادگی دارد که به قضیه ورود کند.
فعال شدن مرز سیرانبند بانه هم از دیگر مواردی بود که معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه به آن اشاره کرد و گفت: در حال مذاکره برای حل این موضوع هستیم.
بازگشایی بازارچه سیف سقز، ایجاد شهرک‌های صنعتی مشترک بین ایران و اقلیم کردستان عراق، حل مشکل قوانین دست و پا گیر صادرات، اتصال راه اهن همدان سنندج به سلیمانیه و و فعال شدن مرز سیرانبند از درخواست‌های استاندار کردستان برای حل آن در این جلسه بود.
در ابتدای این جلسه نمایندگان بخش خصوصی در استان کردستان مشکلات و موانع سد راه استان را مطرح کردند.

Sorry - Comments are closed