بیش از ۲ میلیارد دلار کالا از مرز باشماق کردستان ترانزیت شد

۷۹۹ هزار و ۹۷۶ تُن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۵۰ میلیون دلار از ابتدای امسال تا پایان شهریور (۶ ماهه نخست) از مرز باشماق کردستان ترانزیت شده است.

مرز رسمی باشماق مریوان تنها مرز ترانزیتی کردستان و یکی از مهمترین مرزهای رسمی زمینی ایران با اقلیم کردستان عراق به شمار می‌آید.

گمرک مرزی باشماق مریوان در ۶ ماهه امسال رتبه دوم ترانزیت خارجی مقصد را بین ۵۷ گمرک مرزی و رتبه ۱۰ ترانزیت خارجی مبدا را بین ۵۲ گمرک و رتبه ۱۴ ترانزیت داخلی مبدا را بین ۳۵ گمرک مرزی کسب کرده است.

به نقل از خبرگزاری ایرنا، مدیرکل گمرکات کردستان اظهار داشت: میزان ترانزیت خارجی مبداء از گمرک باشماق در ۶ ماهه امسال ۲۹۵ هزار و ۲۵۲ تن به ارزش ۱۹۱ میلیون و ۷۳۶ هزار و ۱۱ دلار بوده است.

بختیار رحمانی‌پور اضافه کرد: ۲۷ هزار و ۴۴۲ تن کالا به ارزش ۹ میلیون و ۳۰۶ هزار و ۷۳۸ دلار هم در این مدت ترانزیت داخلی مبدا از گمرک باشماق انجام شده است.

وی میزان ترانزیت خارجی مقصد از گمرک باشماق را ۴۷۷ هزار و ۲۸۲ تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۸۴۹ میلیون و ۸۷۱ هزار دلار اعلام کرد و گفت: این میزان ترانزیت خارجی مقصد در ۶ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته از لحاظ ارزش ریالی ۱۰۷ درصد رشد داشته است.

مدیرگل گمرکات کردستان یادآور شد: در مجموع میزان ترانزیت انجام شده از طریق مرز باشماق مریوان  ۷۹۹ هزار و ۹۷۶ تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۵۰ میلیون و ۹۱۴ هزار دلار بوده است.

رحمانی‌پور اضافه کرد: میزان ترانزیت انجام شده در ۶ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته از لحاظ وزنی ۲۹ درصد و از نظر ارزش دلاری ۱۸ درصد کاهش و از لحاظ ارزش ریالی ۱۰۶ درصد افزایش داشته است.

گمرک مریوان در زمینه ترانزیت، صادرات، امور مسافری و مقدار قابل توجهی در بخش واردات فعال است.

گمرکات استان کردستان با شعبه های فعال در سنندج، باشماق مریوان، سیرانبند بانه به فعالان اقتصادی خدمات گمرکی ارائه می کند.

Sorry - Comments are closed