پیگیریم مرز «سومار» زودتر بازگشایی شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه بر لزوم بازگشایی هرچه زودتر مرز سومار تاکید کرد.

به نقل از خبرگزاری ایسنا، هدایت حاتمی در جلسه عصر امروز (۱۰ تیر) توسعه صادرات استان کرمانشاه اظهار کرد:کلید اقتصاد ما توسعه بازار است و اگر بتوانیم بازار واحدهای تولیدی را در داخل و خارج توسعه دهیم، حتما بخش تولید را تحت تاثیر خواهد داد و ۹۰ درصد مشکلات این بخش حل می‌شود.

وی ادامه داد: اگر فکری به حال توسعه بازار نکنیم، هرچقدر وام و تسهیلات در اختیار واحدهای تولیدی بگذاریم، فایده‌ای نخواهد داشت.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه با بیان اینکه برای توسعه بازار باید زیرساخت‌های مرزی نیز فراهم شود، یادآور شد: یکی از مهمترین این زیرساخت‌ها راه‌اندازی حمل یکسره به عنوان پاشنه آشیل صادرات است.

حاتمی معتقد است، در صورت راه‌اندازی حمل یکسره بسیاری از مشکلات و آسیب‌های حوزه صادرات حل خواهد شد.

وی افزود: تا زمانی‌که مشکل حمل یکسره در زمینه صادرات با عراق حل نشود، هرچقدر زیرساخت در مرزها ایجاد کنیم جوابگوی نیاز این حجم از تخلیه و بارگیری نخواهد بود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه با بیان اینکه امسال ۶۰ تا ۷۰ میلیارد تومان پول برای تکمیل زیرساخت‌های مرزی استان از جمله مرزهای شوشمی، شیخ صله و … در نظر گرفته شده، یادآور شد: اگر حمل یکسره راه‌اندازی نشود، حتی سه تا پنج برابر این بودجه هم جوابگوی نیاز پایانه‌های مرزی نخواهد بود.

حاتمی یکی از ملزومات راه‌اندازی حمل یکسره را ایجاد شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی دانست و ادامه داد: حتی می‌توانیم کنسرسیومی از شرکت‌های حمل و نقل را نیز ایجاد کنیم.

وی راه‌اندازی حمل یکسره را نیازمند رایزنی بخش‌های مختلف در بخش امنیتی، اقتصادی، گمرک، اتاق بازرگانی، بخش خصوصی دو کشور و خصوصا وزارت راه و شهرسازی  و … اعلام کرد و یادآور شد: باید امسال فشار جدی برای حل این موضوع وارد کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه در ادامه بر لزوم ساماندهی شیوه تجارت با عراق هم تاکید کرد و ادامه داد: متاسفانه در برخی موارد کیفیت تجارت ما با عراق مخدوش است که حمل و نقل یکی از مهمترین و پیچیده‌ترین آنها است.

حاتمی اشاره‌ای هم به لزوم بازگشایی هرچه زودتر مرز سومار به عنوان یکی از مرزهای اصلی تجارت با عراق داشت و عنوان کرد: تا کنون پیگیری‌های زیادی در این زمینه انجام دادیم و این پیگیری ادامه خواهد داشت، اما نیازمند استفاده از ظرفیت تشکل‌های بخش خصوصی مانند اتاق بازرگانی هم هستیم.

وی معتقد است، بسته بودن مرز سومار باعث پایین آمدن بهره‌وری در سایر مرزها و بالا رفتن ترافیک در آنها می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه در ادامه خواستار حل هرچه زودتر معضل نابسامانی صادرات محصولات کشاورزی شد و اضافه کرد: اگرچه کارهایی در این زمنه انجام شده، اما روند کار کند.

حاتمی با بیان اینکه نباید فرصت ساماندهی صادرات محصولات کشاورزی را از دست بدهیم و حتی کار را برای یک هفته هم عقب بیندازیم، یادآور شد: هم اکنون فصل صادرات محصولات کشاورزی خصوصا چهار محصول اصلی شامل هندوانه، گوجه، پیاز و سیب زمینی است و نباید اجازه بدهیم فرصت امسال از دست برود.

وی تاکید کرد: باید طی دو هفته آینده دعوتی از رئیس سازمان توسعه تجارت داشته باشیم و هرچه زودتر موضوع ساماندهی صادرات محصولات کشاورزی را تعیین تکلیف کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه گفت: موضوع دیگری که باید با رئیس سازمان توسعه تجارت مطرح کنیم سرمایه‌گذاری در محوطه گمرک و پایانه‌های مرزی با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی است که باید حمایت‌هایی برای کسانی‌که در این زمینه پیشقدم می‌شوند، در نظر گرفته شود.

Sorry - Comments are closed