730 میلیون دلار سهم دادوستد کشور از مرز باشماق

مدیر کل گمرکات کردستان گفت: مرز باشماق مریوان یکی از دروازههای اصلی تجارت کشوراست و 730 میلیون و 481 دلار سهم واردات و صادرات از این مرز است.

به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، بختیار رحمانی پور با اشاره به ازابتدای سال تا پایان مهرماه هشت هزار و ۲۸۱ تن کالا از گمرکات استان ترخیص شده است، گفت: ارزش این میزان کالا ۲۴ میلیون و ۳۲۹ هزار دلار بوده است.

وی افزود: میزان واردات کالا از گمرکات استان در این مدت از لحاظ وزنی ۷۷ درصد و از نظر ارزش دلاری ۴۳ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش داشته است.

رحمانی پور افزود: از جمله اقلام عمده وارداتی به گمرکات استان، ماشین آلات خط تولید، وسایل نقلیه، ضایعات باطری و قوه، دستگاه پرس میوه و ضایعات آلومینیوم بوده است.

این کالاها به وزن 176 تن و ارزش 14 میلیون و 420 هزار و 379 دلار است.

رحمانی پور گفت: در این مدت بیشترین کالا‌های وارداتی که از طریق گمرکات کردستان وارد کشور شده مربوط به عراق، ترکیه، سوئیس، ایتالیا و آلمان است.

وی گفت: یک میلیون و ۷۹ هزار و ۶۶۲ تن کالا به ارزش ۷۰۷ میلیون و ۲۵۲ هزار و ۶۸۴ دلار نیز در این مدت از گمرکات کردستان صادر شده است.

وی افزود: این میزان صادرات در مقایسه با مدت مشابه پارسال از نظر وزنی ۱۰۱ درصد و از لحاظ ارزش دلاری هم ۸۳ درصد افزایش داشته است.

رحمانی پور افزود: عمده خریداران کالا‌های ایرانی از طریق گمرکات استان هم طی این مدت کشور‌های عراق، افغانستان، پاکستان، روسیه و رومانی بودند.

وی خاطرنشان کرد: کشور عراق با خرید ۵۶۹ هزار تن کالا به ارزش ۳۵۶ میلیون دلار در صدر این کشور‌ها قرار دارد.

Sorry - Comments are closed