کنسول ایران در بغداد شرایط تردد مرزی بین ایران و عراق را تشریح کرد

کنسول سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد گفت: اتباع عراقی دارای همسر ایرانی و فرزندان آنان، عراقی های دارای اقامت در ایران و یا کسانی که درصدد تکمیل دوره درمان خود در ایران هستند یا دانشجویان به علاوه بازرگانان می توانند به جمهوری اسلامی ایران تردد کنند.

به نقل از خبرگزاری ایرنا، «عباس احمیدی» امروز (شنبه) در تشریح دستور العمل اخیر وزارت امور خارجه کشورمان درباره سفر اتباع عراقی به ایران افزود: این افراد چند گروه هستند که شامل اتباع عراقی دارای همسر ایرانی و فرزندان آنها، اتباع عراقی دارای اقامت در ایران و کسانی که درصدد تکمیل دوره درمان خود در ایران هستند یا دانشجویان به علاوه بازرگانان می توانند به جمهوری اسلامی ایران تردد کنند.

وی بیان کرد که کمیته بهداشتی، امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد مبارزه با کرونای ایران، مجوز تردد افرادی که پیشتر از طریق مراجع ذیربط ایران پروانه اقامت، روادید تحصیل، روادید ورود چند بار، روادید با حق کار، روادید درمانی و روادید سرمایه گذاری را دریافت کرده اند، برای سفر به جمهوری اسلامی ایران به وزارت امور خارجه ابلاغ کرده است.

احمیدی ادامه داد که اتباع عراقی دارای همسر ایرانی و فرزندان مشترک آنها با در دست داشتن مدارک رسمی ثبت ازدواج می توانند به نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در عراق برای گرفتن روادید مراجعه کنند.

به گفته وی، اتباع عراقی دارای اقامت قانونی، دانشجویان عراقی مشغول به تحصیل در ایران، افرادی که دارای روادید متعدد (مولتی ویزا) یا روادید حق کار و یا درمان و سرمایه گذارانی که در ایران سرمایه گذاری کرده اند، دسته دومی هستند که با در دست داشتن مدارک لازم می توانند برای گرفتن روادید سفر به ایران اقدام کنند.

احمیدی تاکید کرد که تمامی بازرگانان عراقی در صورت ارائه مستندات لازم برای مراوده تجاری با ایران نیز می توانند از مزایای سفر به جمهوری اسلامی ایران در زمان حاضر بهره ببرند.

کنسول سفارت ایران در بغداد افزود که حسب دستور العمل کمیته امنیتی، بهداشتی، اجتماعی، انتظامی ستاد مبارزه با کرونای کشور، فعلا سفر با هدف گردشگری و زیارت به جمهوری اسلامی ایران مشمول این دستور العمل نیست.

وی اظهار کرد که سه گروه اتباع عراقی که قصد گرفتن روادید سفر به ایران دارند، حتما باید از مراکز معتبر درمانی عراق گواهی سلامت مبنی بر نداشتن ویروس کرونا به زبان انگلیسی داشته و در گواهی سلامت شماره معتبر گذرنامه آنها درج شده باشد.

وی ادامه داد که کنسولگری های جمهوری اسلامی ایران در عراق برگه خویش اظهاری به زبان عربی را در سایت سفارت بارگذاری کرده و اتباع عراقی واجد شرایط با مراجعه به سایت آنها را پرکنند تا در مرز بدون هیچ مشکلی عبور کنند.

هزینه های روادید رایگان است

احمیدی تاکید کرد که بر اساس توافق «حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران و دولت وقت عراق، از ابتدای سال ۹۸ روادید سفر به دو کشور رایگان شده و این توافق همچنان به قوت خود باقی است.

به گفته وی، اتباع عراقی باید بدانند که بابت سفر به جمهوری اسلامی ایران از آنها هیچ هزینه روادیدی اخذ نمی شود.

فرزندان دارای مادر ایرانی، آماده گرفتن شناسنامه ایرانی شوند

احمیدی همچنین با اشاره به مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی و آیین نامه هیات دولت، از اتباع عراقی خواست که مدارک لازم را برای فرزندان خود که دارای مادر ایرانی هستند برای گرفتن شناسنامه ایرانی آنها آماده کنند.

وی ابراز امیدواری کرد که تا هفته آینده دستور العمل های اجرایی این آیین نامه به نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در عراق ابلاغ شود.

وی تاکید کرد: تنها گروهی که فعلا از اتباع ایرانی می توانند به عراق تردد کنند، دیپلمات ها هستند و هنوز دستور العمل جدیدی از کشور پذیرنده (عراق) برای سفر زائران و گردشگران ایرانی صادر نشده است.

کنسول سفارت ایران در بغداد درباره زیارت اربعین حسینی که امسال مصادف با نیمه مهر خواهد بود نیز گفت: هنوز دولت عراق دستور العملی در این باره صادر نکرده و بحث برگزار کردن یا نکردن مراسم اربعین حسینی، با توجه به شرایط کرونا به دولت عراق بستگی دارد.

Sorry - Comments are closed