عراق در تلاش برای تبدیل شدن به پل ارتباطی جاده ابریشم به اروپا

کشور عراق در تلاش برای تبدیل شدن به پل ارتباطی جاده ابریشم به اروپا با تکمیل پروژه توسعه و آبادانی بندر «فاو» در جنوب این کشور است.

به نقل از خبرگزاری ایرنا، «حسین الشبلی» وزیر حمل و نقل عراق امروز (شنبه) گفت: عراق به قلب پروژه جاده بین المللی زمینی و دریایی (جاده ابریشم) بین دو قاره آسیا و اروپا تبدیل خواهد شد.

وی گفت: در صورت تکمیل بندر فاو، عراق قطب جاده ابریشم می شود که چین در تلاش برای ارتباط آسیا به اروپا از طریق آن است.

الشبلی همچنین از طرح ارتباط بندر فاو به ترکیه در آینده خبر داد و گفت که با این کار خط ارتباطی دریایی چین به پاکستان و بندر فاو و خط ارتباطی راه آهن تا اروپا تکمیل خواهد شد.

وی تصریح کرد: اجرای (جاده ابریشم) از طریق عراق هزاران شغل ایجاد کرده و درآمد زایی زیادی خواهد داشت که همسان درآمدهای نفتی خواهد بود و این امر در گرو اجرای شدن پروژه بزرگ توسعه بندر فاو است.

الشبلی که با روزنامه نیمه رسمی «الصباح» عراق سخن می گفت، افزود: وزارت حمل و نقل عراق اولین مرحله پروژه فاو را در اوایل سال آینده انجام خواهد داد. مبلغ اختصاص یافته برای قرارداد دو میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلار است و این وزارتخانه به مذاکره با شرکت کره ای برای توافق بر سر این قیمت و کاهش ارزش قرارداد ادامه می دهد.

وی تصریح کرد: طرح توسعه فاو شامل پنج پروژه بزرگ است که سه سال و نیم برای انجام آن زمان تعیین شده است.

عراق همزمان درحال رایزنی با شرکتی چینی است که در صورت به توافق نرسیدن با شرکت کره ای، قرارداد توسعه فاو را با این شرکت ببندد.

Sorry - Comments are closed