مبادلات تجاری ایران و عراق به ۲۰ میلیارد دلار افزایش می‌یابد

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه گفت: منطقه ویژه اقتصادی بانه و همچنین تبدیل مریوان و بانه به منطقه آزاد تجاری می‌تواند باعث ارتقای روابط تجاری ایران و عراق و افزایش ۲۰ میلیارد دلار مبادلات تجاری سالانه ۲ کشور در آینده نزدیک شود.

به نقل از خبرگزاری ایرنا، مهدی شوشتری روز سه‌شنبه در همایش معرفی فرصت های سرمایه گذاری منطقه ویژه اقتصادی بانه اظهار داشت: دولت جمهوری اسلامی ایران برای روابط تجاری، اقتصادی و سیاسی با همسایگان خود به ویژه عراق جایگاه ویژه‌ای قائل است و عراق بعد از کشور چین یکی از مهمترین شرکای تجاری ایران است و ما به دنبال توسعه این روابط در آینده نزدیک هستیم.

وی افزود: کشور عراق با دارا بودن یک هزار و ۴۵۰ کیلومتر مرز مشترک با ایران دومین شریک تجاری ما محسوب شده و همواره به دنبال توسعه تجارت و افزایش مبادلات تجاری با این کشور هستیم که رونق منطقه را نیز در پی خواهد داشت.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه یادآور شد: اقلیم کردستان عراق نیز با ظرفیت‌های خاص خود و نزدیکی روابطی که با کردستان ایران دارد و همچنین ۷۰۰ کیلومتر مرز مشترک و ۶ مرز فعال، سهم قابل توجهی از صادرات و مبادلات تجاری را به خود اختصاص داده است.

شوشتری یادآور شد: مرزهای کردستان فعال ترین مرزهای کشور هستند و مرز سیرانبند بانه نیز با رسمی شدن در آینده نزدیک به یک مرز فعال تبدیل خواهد شد و امیدواریم حکومت اقلیم کردستان عراق نیز توسعه این مرز را برای توسعه روابط تجاری دو کشور در دستور کار خود قرار دهد.

وی با بیان اینکه امیدواریم این همایش بتواند اهداف ما را برای جذب سرمایه گذاری های خارجی فراهم کند و شاهد سرمایه گذاران اقلیم در منطقه ویژه اقتصادی بانه باشیم، گفت: منطقه ویژه اقتصادی بانه فرصت گرانبهایی برای هر ۲ منطقه است و سرمایه گذاری مشترک فعالان بخش خصوصی در این منطقه می تواند بانه را به قطب تولید غرب کشور تبدیل کند.

Sorry - Comments are closed