صادرات ایران به عراق با راه اندازی منطقه آزاد بانه-مریوان ۲ برابر می‌شود

به نقل از خبرگزاری ایرنا، مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری- صنعتی بانه و مریوان گفت: ۲۰ درصد از صادرات کشورمان به مقصد کشور عراق است که با راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری صنعتی بانه و مریوان این میزان ۲ برابر می شود.

حمیدرضا بیتا روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری ایرنا اظهار داشت: اعمال امتیازات قانونی، معافیت مالیاتی، بخشودگی گمرکی منوط به محصور شدن مناطق ، از جمله مزایا و ویژگی های مناطق آزاد است.

وی با بیان اینکه طرح جامع این مناطق باید ظرف ۱.۵ سال از آغاز به کار تهیه و ظرف ۲ ماه به تصویب شورای عالی مناطق آزاد برسد، افزود: منطقه آزاد کردستان مشتمل بر ۲ پهنه بانه به مساحت ۲هزار هکتار و پهنه مریوان به مساحت سه‌هزار و ۵۰۰ هکتار  است.

بیتا با اشاره به مهمترین هدف منطقه آزاد بانه-مریوان گفت: این منطقه یک طرح استراتژیک و پیشران تمام شاخصه‌های توسعه استان است که به کاهش قاچاق، امنیت پایدار مرز، گسترش سرمایه گذاری،  اشتغال مردم بومی به‌ویژه جوانان بانه و مریوان و جلوگیری از مهاجرت روستاییان مرزنشین کمک شایانی خواهد کرد.

 وی به ظرفیت‌های منحصر به فرد منطقه آزاد بانه و مریوان اشاره کرد و گفت:  ظرفیت کشور عراق برای افزایش صادرات  آن هم با حضور پررنگ بازار ترکیه، ظرفیت ترانزیت به غرب کشور، صادرات به کشور سوریه ( نزدیک‌ترین راه زمینی به بندر لاذقیه سوریه از مسیر بین‌المللی باشماق که دریچه‌ای به‌ دریای‌ مدیترانه‌ است) و وجود ۲۲۷ کیلومتر مرز مشترک با اقلیم کردستان (به علاوه قرابت‌های مثال زدنی فرهنگی و اجتماعی) و ۲ پایانه مرزی رسمی باشماق و سیرانبد از جمله طرفیت‌های مهم است.

مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری- صنعتی بانه و مریوان تاکید کرد:  تنها در مرز باشماق تا پایان بهمن ماه سال گذشته بیش از  ۱.۷ میلیارد دلار مبادلات تجاری  انجام شده که در واقع یک بندر خشک صادراتی قلمداد می شود.

 بیتا ادامه داد: در همین مدت  ترانزیت مسافر به اقلیم کردستان عراق بیش از ۷۰ درصد رشد داشته است.

 وی یادآور شد:  وجود زیرساخت های برجسته  مانند فرودگاه های سقز و سنندج، کریدور شمال غرب به جنوب غرب،  راه آهن همدان به سنندج و امکان ارتقاء تا سلیمانیه عراق ، وجود سه سد گاران، بانه و عباس آباد در مجاورت پهنه های تعریف شده و ظرفیت‌های بی‌بدیل گردشگری در مریوان از دیگر ظرفیت های منطقه آزاد در کردستان است. 

مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری- صنعتی بانه و مریوان ادامه داد:  بانه بابیش از ۱۰۰مجتمع تجاری و یک هزار و ۵۰۰ غرفه ، شهرک صنعتی، منطقه ویژه اقتصادی بانه ‌و قابلیت تبدیل به هاب تولید لوازم‌ خانگی‌ و روشنایی در سطح ‌کشور، فعالیت معادن مختلف طلا و آهن و از همه مهمتر نیروی جوان متعهد و خوش فکر می تواند نویدبخش آینده‌ی روشن برای منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان باشد.

دفاتر منطقه آزاد تجاری- صنعتی کردستان اسفند ماه سال ۱۴۰۰ با حضور “سعید محمد” دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی در شهرهای مرزی بانه و مریوان راه اندازی شد.

Sorry - Comments are closed