گسترش همکاری‌های ایران و عراق در مدیریت آبیاری بخش کشاورزی

در سفر معاون آب و خاک بخش کشاورزی ایران به عراق و دیدار با مسوولان وزارت کشاورزی این کشور، بر گسترش همکاری‌ها در مدیریت آبیاری بخش کشاورزی دو طرف تاکید شد.

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی نوشت: صفدر نیازی شهرکی معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در نشست مشترک با میثاق عبدالحسین معاون اداری و فنی وزیر کشاورزی عراق و دیگر مدیران فنی این وزارت و نمایندگان بخش خصوصی دو کشور‌، دستیابی به امنیت غذایی و توسعه پایدار را اصلی‌ترین وظیفه بخش کشاورزی هر کشور برشمرد که این مهم را نیازمند ارتقای بهره‌وری و افزایش تولید در واحد سطح اعلام کرد.

وی افزود: بهره‌وری دارای سه مولفه عملیات آب و خاک، به‌نژادی و به‌زراعی است و ارتقای راندمان آبیاری در مراحل مختلف تامین و انتقال، توزیع و راندمان کاربرد مزرعه از طریق فعالیت‌های آب و خاک میسر است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی به زیرساخت‌های آب و خاک ایران و اقدامات خوبی که بعد از انقلاب اسلامی در حوزه آب صورت گرفته اشاره و تصریح کرد: توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، توسعه شبکه‌های آبیاری و کانال‌های انتقال آب و عملیات آب و خاک در بخش کشاورزی از جمله این اقداماتی است که موجب شکل‌گیری و به مرز خودکفایی رسیدن خدمات فنی و مهندسی در تولید لوازم و تجهیزات و صادرات به خارج از کشور شده است که از جمله زمینه‌های همکاری با کشور عراق خواهد بود.

به گفته وی، فن‌آوری‌های روز دنیا در کشور ایران بومی‌سازی شده و در حال توسعه است که از جمله این فناوری‌ها می‌توان به روش‌های نوین آبیاری دارای راندمان بالا نظیر آبیاری موضعی نواری تیپ، آبیاری زیرسطحی، آبیاری هوشمند، خشکه‌کاری برنج و ماشین‌های آبیاری اشاره کرد.

صفدر نیازی از آمادگی ایران برای همکاری در ارائه خدمات فنی و مهندسی به عراق و ایجاد کارخانه لوازم و تجهیزات آبیاری توسط بخش خصوصی خبر داد که مورد استقبال طرف عراقی قرار گرفت.

وی افزود: این سفر متعاقب سفر وزیر کشاورزی عراق به کشورمان است که مقرر شده بود همکاری‌های نزدیکتری در بخش آب و خاک بخش کشاورزی صورت گیرد.

تمرکز سرمایه‌گذاری ایران و عراق در پاسخ به نیازهای بخش کشاورزی

در این دیدار، میثاق عبدالحسین معاون اداری و فنی وزیر کشاورزی عراق ضمن خوشامدگویی، این نشست را اتفاقی خوب برای افزایش همکاری‌های فنی بخش کشاورزی و پاسخ به نیازهای دو کشور دانست و با توجه به همسایگی و مرزهای مشترک ایران و عراق، تمرکز بر سرمایه‌گذاری روی نقاط مشترک را مهم و ضروری خواند.

وی برنامه مدیریت آبیاری را از اولویت‌های وزارت کشاورزی عراق برشمرد و استفاده از سامانه‌های چندمنظوره، تجارت کالا و مبارزه با بیابان‌زدایی را از زمینه‌های همکاری دو کشور معرفی کرد.

میثاق ضمن اشاره به سفرش به ایران، توانمندی‌های بالای فنی و مهندسی ایران در بخش آب را زمینه‌ای برای همکاری در کشور عراق و سرمایه‌گذاری در بخش آب و خاک و بهبود آن در عراق بیان کرد.

گفتنی است؛ معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در راس هیاتی از نمایندگان بخش دولتی و خصوصی برای سفری پنج روزه، شب گذشته به عراق سفر کرده است.

Sorry - Comments are closed