جهش بی‌سابقه‌ طلای جهانی دلیل افزایش قیمت سکه/ هیچ کاهشی در عرضه ارز اتقاق نیفتاده است

قیمت طلا علاوه بر نرخ ارز از نرخ جهانی آن تاثیر می‌گیرد و تغییرات نرخ جهانی بر قیمت داخل اثر می‌گذارد.

پایگاه خبری ایبِنا به نقل از نود اقتصادی نوشت: یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به این موضوع که دلایل مختلفی برای افزایش نرخ ارز وجود دارد تاکید کرد: حمله به کنسولگری ایران در دمشق باعث ایجاد برداشت‌های متفاوت در ذهن مردم شده به همین علت تعدادی از افراد برای حفظ ارزش پول خود اقدام به خرید ارز کردند.

وی افزود: البته تروریست‌های اقتصادی و سوداگران ارزی نیز با ایجاد فضاسازی‌هایی به دنبال افزایش تقاضا هستند تا از این بازار سود ببرند، دلالان همیشه در بازار ارز به دنبال فرصت‌هایی برای جوسازی و کسب منفعت هستند، در نتیجه نباید نقش آن‌ها را در نوسانات نرخ ارز نادیده بگیریم.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق بیان کرد: افزایش نرخ ارزی که در چند روز اخیر اتفاق افتاده به علت تغییر در عرضه ارز نیست، چون شاهد کاهشی در عرضه نبوده‌ایم بلکه اتفاقا این عامل نسبت به گذشته با افزایش نیز همراه بوده است.

وی افزود: تقاضای واقعی برای تجارت و امثال این موارد به درستی پاسخ داده می‌شود در نتیجه علت اصلی افزایش نرخ ارز به مسائل و جریانات سیاسی مربوط است.

آل اسحاق درباره افزایش قیمت طلا نیز اظهار کرد: قیمت طلا علاوه بر نرخ ارز، از نرخ جهانی آن تاثیر می‌گیرد و تغییرات نرخ جهانی که خارج از اقتصاد کشورمان است بر قیمت داخل اثر می‌گذارد؛ قسمتی از عرضه طلای کشور وارداتی است؛ بنابراین تا حدودی عرضه و تقاضای طلا از شرایط بین المللی تاثیر می‌گیرد و از طرفی هم شاهد افزایش بی‌سابقه اونس جهانی در ماه‌ها و روز‌های اخیر بوده‌ایم.

وی در پایان افزود: می‌توانیم تمامی جوسازی و فضاسازی‌هایی که در بازار ارز شاهد آن هستیم را در شرایط فعلی به بازار طلا نیز تعمیم دهیم یعنی علاوه بر افزایش نرخ جهانی طلا عده‌ای با ایجاد فضای روانی بازار طلا را ملتهب می‌کنند.

Sorry - Comments are closed