بازگشایی فوری مرز پرویز خان در دستور کار ویژه وزارت کشور قرار گرفت

نمایندگان وزارت کشور پس از سفر به استان کرمانشاه و بازدید از مرزها، بازگشایی فوری مرز پرویز خان و نیز موضوع بهره مندی مناطق زلزله زده با اولویت کل شهرستان های سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی از مزایای بازارچه های مرزی به مدت 2 سال را در دستور کار ویژه این وزارتخانه قرار دادند.

به نقل از خبرگزاری ایرنا، علی رضایی مشاور معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزارت کشور روز پنجشنبه در جلسه بررسی مبادی مرزی استان کرمانشاه در استانداری گفت: بازگشایی فوری مرز پرویز خان روز شنبه توسط وزیر کشور در شورای عالی امنیت ملی مطرح و پیگیری خواهد شد.
وی همچنین پیشنهاد داد که به منظور رونق اقتصادی مناطق زلزله زده کرمانشاه موقتا به مدت 2 سال این مناطق با اولویت کل شهرستان های سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی از مزایای مرزنشینی بهره مند شوند؛ وی تاکید کرد که به این منظور باید گمرک در شهر سرپل ذهاب مستقر شود.
عملی شدن این پیشنهاد نیازمند تایید وزیر کشور و رئیس جمهوری است.
مطابق آیین نامه ساماندهی مبادله در بازارچه های غیر رسمی موقت مرزی افرادی که دارای 3 سال اقامت در فاصله حداکثر 20 کیلومتری از نقطه صفر مرزی هستند می توانند برای واردات فهرست اقلام کالاهای موضوع ماده 9 این تصویب نامه از تخفیف سود بازرگانی ماهانه حداکثر به مبلغ پنج میلیون ریال (500 هزار تومان) بهره مند گردند.
به گفته رضایی از آنجایی که موضوع اختلاف اقلیم کردستان با دولت مرکزی شاید تا سال ها حل نشود لذا تعطیلی کامل مرز به صلاح نخواهد بود چرا که در این صورت بازار عراق را از دست خواهیم داد.
وی تاکید کرد که بهتر از به جای تعطیلی کامل مرز در مواقع ضروری مبادلات مرزی را محدود کنیم.
دیگر موضوعی که این نماینده وزارت کشور قول پیگیری آن را داد، مساله تردد افراد دارای ویزا به خصوص تجار از مرز خسروی بود.
در این جلسه سید ‘محمد امین شکری’ رئیس اداره توسعه اقتصادی دفتر اقتصادی وزارت کشور نیز با اشاره به اهمیت رونق اقتصادی برای ایجاد امنیت در مرزها گفت: هنر ما باید این باشد که از پیله ور در مرزها تاجر بسازیم تا به جای کوله بری کانتینر کالا جابه جا کنند.
به گفته وی تحقق این هدف مهم بر عهده وزارت تعاون است.
شکری همچنین با اشاره به پیشینه تجاری استان کرمانشاه گفت: به گواه تاریخ مردم استان کرمانشاه بیشتر از راه تجارت امرار معاش کرده اند و در حقیقت مردم این استان کشاورز نبوده اند.
او ادامه داد حتی اگر به صورت دیم کشاورزی در منطقه وجود داشته است برای رفع مایحتاج ضروری بوده و دامداری در منطقه نیز به منظور صادرات انجام می شده است.
این مقام وزارت کشور بر رونق تجارت در بازارچه های مرزی استان کرمانشاه تاکید کرد و گفت: ما نمی توانیم از مردمی که پیشینه تجارت دارند، کشاورز بسازیم.
استان کرمانشاه با 371 کیلومتر مرز مشترک با 2 بخش کُرد و عرب نشین کشور عراق و داشتن 6 مرز رسمی و بازارچه فعال، سالانه حدود نیمی از کل صادرات کالاهای غیرنفتی کشورمان به عراق را به خود اختصاص می دهد.
زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه تاکنون 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشته است.
این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرده و براساس ارزیابی های صورت گرفته حدود 90 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی نیز آسیب کلی و جزئی دیده است.

Sorry - Comments are closed