صادرات سیمان به عراق همچنان ممنوع است/ بررسی اختصاص یارانه حمل و نقل به صادرات سیمان

دبیر انجمن صنفی سیمان با بیان اینکه صادرات سیمان ایران به عراق همچنان ممنوع است، گفت: تعرفه صادرات به عراق در صورتی کاهش خواهد یافت که این ممنوعیت برداشته شود.

به نقل از خبرگزاری فارس، عبدالرضا شیخان در مورد بحث‌های مطرح شده از سوی رایزنی بازرگانی ایران در عراق مبنی بر توافق دو کشور برای کاهش تعرفه چهار دسته کالای صادراتی ایران به عراق از جمله سیمان از ابتدای سال ۲۰۱۸ اظهار داشت: در این مورد با رایزن بازرگانی ایران در عراق صحبت کردم و او نیز اعلام کرد که صادرات سیمان ایران به عراق همچنان ممنوع است، ولی اگر این ممنوعیت برداشته شود، شاهد کاهش تعرفه صادرات خواهیم بود. 

وی با بیان اینکه فعلاً تصمیمی برای رفع ممنوعیت صادرات سیمان ایران به عراق گرفته نشده است، افزود: با توجه به اینکه تولید سیمان عراق تا حدی جوابگوی نیاز این کشور است، فعلاً عراقی‌ها تصمیمی برای آزادسازی واردات سیمان ایران به کشورشان نگرفته‌اند. 

وی، میزان صادرات سیمان ایران را تا پایان سال جاری حدود ۱۱ تا ۱۲ میلیون تن پیش‌بینی کرد و گفت: میزان صادرات سیمان در سال جاری نسبت به سال گذشته کاهش خواهد داشت. 

شیخان همچنین با اشاره به صادرات سیمان ایران به کشورهای حوزه خلیج فارس، آفریقا و کشورهای CIS گفت: با توجه به اینکه سیمان و کلینکر محصولاتی حجیم، سنگین و کم‌ارزش هستند، صادرات آنها به کشورهای دور، رقابتی نیست، به همین دلیل صحبت‌هایی برای اختصاص یارانه حمل سیمان با کشتی به راه‌های دور در سازمان توسعه تجارت مطرح شده است. 

به گفته دبیر انجمن سیمان، بازاریابی برای صادرات این محصول به کشورهای دیگر انجام شده، ولی هزینه بالای حمل و نقل مانعی در این جهت محسوب می‌شود. 

وی با بیان اینکه هنوز دستورالعملی برای اختصاص یارانه به حمل سیمان به نقاط دور صادر نشده است، گفت: در حال حاضر صادرات سیمان به کشورهایی مانند بنگلادش و سریلانکا صورت می‌گیرد که گسترش این صادرات نیازمند حمایت دولت است. 

وی در ادامه با اشاره به کاهش بودجه عمرانی کشور، در لایحه بودجه ۹۷ گفت: با توجه به اینکه جریان نقدینگی کشور در حال حرکت به سمت ساخت و ساز است، در صورت رونق این بخش، تأثیر کاهش بودجه عمرانی بر صنعت سیمان جبران خواهد شد. 

Sorry - Comments are closed