تعداد محدودی از شرکت‌های ایرانی برای حضور در اجلاس بازسازی عراق در کویت اعلام آمادگی کرده‌اند

رایزن سابق بازرگانی ایران درعراق با اشاره به برگزاری اجلاس بازسازی عراق در تاریخ 23، 24 و 25 بهمن ماه در کویت و اهمیت حضور ایران در این اجلاس اظهار کرد: در کنار اهمیت این حضور باید به این نکته توجه داشته باشیم که برخی از سرمایه‌گذاران ایرانی به دلایلی رغبت چندانی برای حضور در این اجلاس و سرمایه‌گذاری در عراق ندارند.

به نقل از خبرگزاری ایسنا، ابراهیم رضازاده با بیان این که این موضوع مهمی است که با توجه به نوع روابط تهران و بغداد و نقش ایران در مبارزه با تروریسم در عراق ما باید سهم خود را در بازار اقتصادی عراق حفظ و حتی گسترش دهیم ، تصریح کرد: اما علیرغم اهمیت این موضوع در این زمینه با چالش‌هایی نیز روبرو هستیم.

وی با بیان اینکه این اجلاس که به پیشنهاد کویت برگزار می‌شود فرصتی برای عراق جهت جذب سرمایه‌گذاری خارجی است، ادامه داد: شرکت‌هایی می‌توانند در این پروسه مشارکت داشته باشند که دارای توان مالی عظیمی باشند تا بتوانند برای مدتی مثل پنج سال صبر کنند و بعد از پنج سال نتایج سرمایه‌گذاری خود را برداشت کنند.

رضازاده با تاکید بر اینکه عراق در حال حاضر بودجه خاصی برای کار عمرانی ندارد و به دلیل جنگ‌های داخلی و پایین بودن قیمت نفت برای تامین بودجه‌ روزانه و جاری‌اش با مشکل روبرواست، گفت : در چند سال اخیر شرکت‌های پیمانکاری و فنی و مهندسی ایرانی در عراق حضور داشته و فعالیت کرده‌اند ولی به خاطر مسائل مورد اشاره دولت عراق نتوانسته هزینه‌های شرکت‌های ایرانی را پرداخت کند و تعداد زیادی از شرکت‌های ایرانی به همراه شرکت‌های دیگر داخلی و خارجی از دولت عراق طلب دارند. در همین چارچوب عراق به دنبال جذب سرمایه‌گذاری خارجی است تا از این طریق بتواند بخشی از زیرساختهای مورد نیاز را ترمیم و یا ایجاد کند.

وی افزود: با توجه به مسائل مورد اشاره از جمله بدهی دولت بغداد و همچنین عدم توان مالی شرکت‌های ایرانی برای سرمایه‌گذاری در عراق تعداد محدودی از شرکت‌های ایرانی برای حضور اعلام آمادگی کرده اند .

دبیر میز عراق در سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر اینکه برای حضور جدی شرکت‌های ایرانی در عراق و حفظ سهم کنونی‌ مان در بازار این کشور، نیازمند انجام پیش‌نیازهایی از سوی دولت هستیم، خاطرنشان کرد: برخی از کشورها برای اینکه در بازار عراق حضوری جدی داشته باشند خط اعتباری برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری‌شان در نظر گرفتند و پیشنهاد مشابهی نیز از طرف این دفتر مطرح گردیده که در دست پیگیری است.

Sorry - Comments are closed