به دنبال بسته شدن مرزهای شوشمی و شیخ صالح/ صادرکنندگان به مرزهای پرویزخان و سومار برای صادرات کالا متمرکز شوند

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه با اشاره به تعطیل شدن 2 مرز شوشمی و شیخ صالح استان توسط دولت عراق، از صادرکنندگان استان خواست تا زمان بازگشایی این مرزها، صادرات کالاهای خود را مرزهای پرویزخان و سومار انجام دهند.

به نقل از خبرگزاری ایرنا، کیوان کاشفی افزود: بسته شدن مرزهای شیخ صالح و شوشمی اقدام یکجانبه دولت عراق بوده و از قبل هیچ گونه هماهنگی با مسئولان کشور ما نشده است.
وی اظهار کرد: متاسفانه بعد از همه پرسی اقلیم کردستان شاهد اقدام های غیرقابل پیش بینی فراوانی در رابطه با فعالیت اقتصادی بین 2 کشور بوده ایم.
کاشفی افزود: پس از بازگشایی مرز پرویزخان بعد از سه ماه تعطیلی، شاهد بسته شدن بازارچه های شیخ صالح و شوشمی بوده ایم.
رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه این تعطیلی در بازارچه های استان های کردستان و آذربایجان غربی هم انجام شده است، گفت: با بررسی های به عمل آمده این اقدام با هماهنگی دولت مرکزی عراق با اقلیم انجام شده و متاسفانه از قبل نیز هیچ اطلاع رسانی به ما نکرده اند.
کاشفی افزود: در هر حال مذاکره و پیگیری های لازم توسط استاندار کرمانشاه، کنسولگری های ایران در اربیل و سلیمانیه و اتاق های بازرگانی هم مرز به منظور پیگیری بازگشایی بازارچه ها و حل موضوع هستیم.
استاندار کرمانشاه دیروز شنبه اعلام کرد: مرزهای شیخ صالح و شوشمی در شهرستان های ثلاث باباجانی و پاوه، با تصمیم ‌دولت عراق بسته شدند.
هوشنگ بازوند گفت: تاکنون علت بسته شدن این مرزها از سوی طرف عراقی مشخص نشده است و ما اکنون در حال پیگیری موضوع هستیم.
مرز شوشمی در شهرستان پاوه و مرز شیخ صالح در شهرستان ثلاث باباجانی واقع شده است.
استان کرمانشاه با 371 کیلومتر مرز مشترک با 2 بخش کُرد و عرب نشین کشور عراق و داشتن 6 مرز رسمی و بازارچه فعال، سالانه حدود نیمی از کل صادرات کالاهای غیرنفتی کشورمان به عراق را به خود اختصاص می دهد.
سالانه بیش از 2 میلیارد دلار کالا از استان کرمانشاه صادر می شود.
استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت دارای 31 شهر و 2 هزار و 600 روستا است.

Sorry - Comments are closed