باید همکاری با عراق در میادین مشترک را آغاز کنیم

به نقل از وب‌سایت انرژی امروز، بعدازظهر امروز جلسه  کمیسیون انرژی اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، با هدف افزایش تعامل تجاری بین دو کشور و بخصوص مشارکت در پروژه‌های حوزه انرژی و همچنین «توسعه ی صادرات فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی به کشور عراق» با حضور اعضای اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، کارشناسان، تجار و فعالان حوزه انرژی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، سید حمید حسینی، دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، به تشریح زمینه‌های همکاری در حوزه بالا دستی و پایین دستی نفت عراق پرداخت.

حسینی با اشاره به کشور عراق به عنوان چهارمین تولید کننده بزرگ نفت دنیا خاطرنشان کرد: با توجه به این پتانسیل و ظرفیت، باید همکاری با این کشور را توسعه داد.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق افزود: گرچه وضعیت نفت  این کشور شرایط خوبی را دارد؛ اما در خصوص گاز شرایط خوبی ندارد. به همین دلیل قرارداد‌های گازی با بغداد و بصره بسته شده است و در حال حاضر حدود ٧٠میلیون متر مکعب گاز به این کشور صادر‌ می‌کنیم.

وی در این خصوص اظهار داشت: کشور عراق در تلاش است واردات گاز این کشور را نه تنها در بخش شهری، بلکه در حوزه CNG و LPG برای خودروها نیز افزایش دهد.

حسینی با اشاره به پالایشگاه‌های عراق گفت: با وجود ظرفیت بالای پالایشگاه‌های عراق، این کشور واردکننده فرآورده‌های نفتی است.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه «عراق ظرفیت‌های بالایی برای سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و گاز دارد»، تصریح کرد: با توجه به ظرفیت‌های توسعه‌ای این کشور، مسیرها برای همکاری ایران بخصوص در بخش لوله‌سازی و پیمانکاری باز است.

وی گفت: ما در تلاشیم از صندوق توسعه ملی برای توسعه میادین مشترک نیز کمک بگیریم و از طرفی با شرکت‌های عراقی وارد همکاری‌های مشترکی برای توسعه این میادین شویم تا کار برداشت برای دو کشور سرعت بگیرد.

حسینی در پایان اظهار داشت: ممکن است ما در بحث نفت با یکدیگر رقابت داشته باشیم؛ اما در بحث میادین مشترک‌ می‌توانیم با  یکدیگر همکاری داشته باشیم و دانش فنی خودمان را با عراق به اشتراک بگذاریم. کاری که هیچ گاه کشورهای غربی برای عراق نخواهند کرد.

ظرفیت تولید نفت عراق طی ١٠سال دو برابر شد

رامین فروزنده، کارشناس ارشد حوزه نفت و گاز، نیز در این جلسه در خصوص وضعیت نفت عراق خاطرنشان کرد: تولید نفت عراق طی ١٠سال گذشته دو برابر شده است.

وی رشد شدید این تولید را سال ٢٠١۶ عنوان کرد.

فروزنده، همچنین با اشاره به وضعیت فلرینگ در عراق گفت: در ایران ۴٠میلیون مترمکعب در روز فلرینگ وجود دارد که این رقم در عراق ٣٠ درصد بیشتر از ایران است.

این کارشناس حوزه نفت و گاز تصریح کرد: عراق با پیشرفت خوبی که دارد، تا اوایل دهه آتی نیاز واردات گازش از ایران مرتفع‌ می‌شود.

فروزنده برای برون رفت از قراردادهای کوتاه مدت با هزینه‌های بالا تصریح کرد: قراردادها باید طولانی مدت و برد-برد باشد و اگر غیر از این باشد، ضرر‌ می‌کنیم.

وی در پایان به منافع همکاری ایران با عراق اشاره کرد و گفت: همکاری با عراق با توجه به میادین مشترک، هزینه‌ها را کاهش‌ می‌دهد.

نیاز شدید به فناوری‌های روز داریم

مجری پروژه آزادگان نیز در این جلسه با اشاره به میدان بزرگ نفتب آزادگان خاطر نشان کرد: برای توسعه و برداشت نیاز شدید به فناوری‌های روز داریم.

تورج دهقانی با اشاره به تولید فعلی آزادگان شمالی گفت: این میدان در حال حاضر ٧۵ هزار بشکه در روز تولید دارد.

وی مجموع تولید میادین آزادگان،یاداوران و یاران را ٣٢٠هزار بشکه عنوان کرد و گفت: میزان تولید این میادین در دو سال اخیر از افزایش خوبی برخوردار بوده است.

مجری پروژه آزادگان با اشاره به ١٧۵ حلقه چاه موجود، تصریح کرد: بالغ بر ١١۵حلقه چاه تا کنون حفاری شده و مابقی طی دو سال آینده به پایان‌ می‌رسد.

دهقانی در خصوص میزان تولید واقعی آزادگان جنوبی خاطر نشان کرد: این عدد در حال حاضر ١٠٠ هزار بشکه در روز است که ظرف کمتر از ٣سال این عدد به ٣٢٠هزار بشکه در روز خواهد رسید.

وی در پایان تصریح کرد: میدان آزادگان در ایران رتبه چهارم و در دنیا رتبه دهم را ا نظر میزان بزرگی از آن خود کرده است که باید به آن توجه ویژه داشت.

Sorry - Comments are closed